Nedgang i eksport og dansk distribution for Orklas snackdivision
-
Nedgang i eksporten og den danske distribution sender top- og bundlinje i den forkerte retning
Hos den norske fødevareleverandør Orkla er man, trods tilbagegang på både omsætning og resultat, positive efter aflæggelsen af årsregnskabet for 2020 i Confectionery & Snacks enhed.
I 2020 falder omsætningen fra 753 mio. kr. i 2019 til 683 mio. kr. i 2020. Resultatet lander på 106 mio. kr., hvilket er en nedgang fra 121 mio. kr.
Ligesom mange andre virksomheder herhjemme har 2020 været et på mange måder trængt år for Orklas snackdivision, hvor "en Corona-udfordret eksportforretning og delvist en reduceret distribution af udvalgte dele af sortimentet på det danske marked," lyder det i en pressemeddelelse fra Orkla. Virksomheden hæfter sig dog ved, at produkt-flagskibet Kims stadig er populært blandt forbrugerne og i en måling fra analysebureauet AIM Create for nylig blev kåret som det stærkeste brand i dansk dagligvarehandel
- Det er aldrig rart at gå tilbage i omsætning og resultat, og denne udvikling skal vi have vendt hurtigst muligt. Derfor er det også godt at få bekræftet, at KiMs-brandet er og bliver et af Danmark mest populære brands, som mange forbrugere holder af og trofast vælger. Loyaliteten over for produkterne skyldes en mangeårig målrettet markedsføringsindsats og ikke mindst en tæt dialog med forbrugerne omkring innovation og produktudvikling, siger Carsten Hänel, adm. direktør i Orkla Danmark.
Forventningerne til 2021 er positive, og selskabet forventer vækst på trods af den fortsatte usikkerhed omkring Corona-situationen.
- Vi forventer, at vi styrker vores position både inden for vores snackforretning og konfekturesortiment, som blandt andet indeholder Smash og Panda lakrids. Vi forventer desuden at kunne høste de første fordele af sammenlægningen med Orkla Foods forretningen, som vi netop er ved at gennemføre, fortæller Carsten Hänel.