Naturli’ Foods gør klar til at angribe foodservice-markedet

Leverandører 6. jan 2020 -
This describes the image
Naturli' Foods adm. direktør Henrik Lund. Foto: Naturli' Foods
Skrevet af: Søren Tougaard

Med en volumenfremgang i år på 35 pct., alene på det danske marked, hører Naturli’ Foods til blandt den absolutte elite af vækstvirksomheder i den hjemlige fødevarebranche.

Det er ret usædvanligt for en 31 år gammel virksomhed med en trecifret millionomsætning - men Naturli’ er naturligvis heller ikke, som andre fødevareproducenter er flest.

Siden 1988 har virksomheden kun produceret 100 pct. plantebaserede produkter, og i de første mange, mange år var plantedrikke lavet på f.eks. soyadrik noget, der kun tiltalte en yderst begrænset forbrugerskare af rendyrkede vegetarer og veganere.

I dag appellerer Naturli’s produkter til en lang bredere del af befolkningen, som også tæller fleksitarer, yngre målgrupper og mere klimabevidste forbrugere og familier.

For er der noget, Naturli’s plantedrikke og kødfri produkter som pipfri og hakket lavet af ærteprotein taler ind i, er det netop klimakrisen.

Indtil videre har Naturli’ dog stort set været usynlig på det voksende foodservice-marked, som ellers år for år præsterer langt højere vækstrater end dagligvarehandlen.

I dag er det under 5 pct. af Naturli’ Foods omsætning, der kommer fra foodservice, men det er et marked, som Naturli’ også først for alvor er gået ind på nu, fortæller direktør Henrik Lund.

- Vi har ikke været dygtige nok til at lave foodservice-løsninger, men det bliver vi nu, hvor vi i Danmark er startet op med bag-in-bag løsninger på de produkter, der ligger ude i køddisken, og i december kommer vi også med ti kilos bag-in-box. Vi har ikke leveret noget til McDonald’s eller andre fastfood-kanaler, for vi har simpelthen ikke haft løsningerne. Det har vi nu, siger Henrik Lund.

Han håber, at Naturli’ med tiden også kan være leveringsdygtige i bag-in-box på plantedrikke.

Besøger hospitaler

Henrik Lund fortæller, at Naturli’ introducerede de første foodservice-løsninger på Anuga-messen i Køln (5.-9.oktober), hvor man tilberedte biksemad af produktet pipfri til messestandens gæster. Og interessen var stor.

Også fra store fødevareindustrier, som ser et potentiale i at erstatte protein fra kød med planteprotein.

Netop det direkte møde med kunder og forbrugere er altafgørende for Henrik Lund og Naturli’s succes.

Det er her, virksomheden får indsigt og viden, der kan være med til at udvikle fremtidens plantebaserede fødevarer på kontoret i Randers, som blot tæller 10-12 medarbejdere, der arbejder dedikeret med produktudvikling og markedsføring.

- Når vi er på messe, har vi ikke et eventbureau med unge piger, der serverer et eller andet. Det er os, der er ude at stå på messen og tilbereder maden og taler med forbrugerne, og vi får utrolig meget indsigt i at snakke med kantinelederen fra efterskolen.

- F.eks. har vi besøgt regionshospitalerne på Sjælland, der gerne vil lære, hvordan de laver vores plantebaserede mayonnaise på soyadrik. Og vi er meget opmærksomme på, at man heller ikke kun skal levere færdige løsninger til foodservice. Det er et kreativt håndværk med nogle fagfolk, som er enorm stolte. Så det handler meget om at tage ud at vise, hvad de kan bruge vores produkter til, siger Henrik Lund.

Udvider produktionen

Naturli’ Foods er en del af Dragsbæk, som igen er ejet af den børsnoterede norske koncern Orkla. Derfor skal Naturli’ Foods også levere en sund økonomi, men ejerne geninvesterer også en stor del af selskabets overskud i nye initiativer som f.eks. produktudvikling, ingredienser, forskningsprojekter og procesudstyr.

Orkla Danmarks frasalg af Pastella til Dragsbæk i starten af 2018 inkluderede også en fabrik i Skovlund i Vestjylland, hvor halvdelen af fabrikken i dag producerer Naturli’-produkter.

Og over det næste år udnytter Naturli’ formentlig 75 pct. af kapaciteten på fabrikken, forventer Naturli’-direktøren.

- Den efterspørgsel, der har været efter Anuga-messen, kan vi ikke håndtere med det set-up, vi har i dag. Men inden for tre-fire måneder er vi operationelle. Speed to markedet betyder alt, og det er også det, der altid har været DNA’et i Dragsbæk. Folk fra Thy, de har eddermane en skabertrang og en viljestyrke til at ville lykkedes, siger Henrik Lund.

Øjner milliarden

Han mener, at styrken i forhold til andre plantebaserede selskaber på markedet er, at Naturli’ er cross category.

- Der findes ikke mange brands, som går på tværs af kategorier. Vi er både i mejeri, i fersk kød, dybfrost med vores is, og kolonial. Og vi er i ingrediens nu, og det er derfor jeg tror, at vi bliver større end Beyond Meat (verdens største plantebaserede virksomhed, red.) Det er fordi, vi tænker; hvorfor ikke sælge de ingredienser, vi bruger i vores egne produkter, til andre, siger Henrik Lund og tilføjer, at Naturli’ snart vil lancere endnu flere frostvarer til foodservice.

Hvis vi skal kigge to-tre år ud i fremtiden, hvor stor er Naturli’ så?

- Vi er ikke en milliard-virksomhed i dag, men inden for tre år omsætter vi på den anden side af milliarden. Uden for enhver tvivl. Anuga-messen bekræfter os i, at det, vi laver, er kvalitet. Der er kæmpe europæiske fødevareindustrier, der har fået prøver af vores produkter med hjem, som de kan bruge som toppings på pizza eller i lasagnen. Så ingredienser bliver også en kæmpe del af vores forretning, når vi kigger fremad, siger Henrik Lund.

Opdateret 10. nov 2020