Mondelez Danmark firedobler bundlinjen efter afsluttet skattesag

Leverandører 31. maj 2021 -
This describes the image
Foto: Mondelez International
  • Den positive udvikling i selskabets overskud kommer efter afviklingen af transfer pricing sager

Skrevet af: Søren Tougaard

Coronanedlukninger og hjemsendelser har boostet omsætningen blandt de fødevarevirksomheder, der har den største del af deres forretning i dagligvarehandlen. Det gælder også for Mondelez Danmark, der er datterselskab i den store amerikanske koncern Mondelez International. 

Fødevarevirksomheden tæller en stor vifte af brands med Marabou, Oreo, Toblerone, Tuc og Philadelphia som de mest kendte.  

Sidste år formåede Mondelez Danmark at løfte omsætningen med 5 pct. til 783 mio. kr. 

Mens driftsindtjeningen på 12 mio. kr. stort set er på niveau med 2019, er der anderledes fremdrift på bundlinjen.

Her har Mondelez Danmark hævet overskuddet til 9,8 mio. kr. mod 2,1 mio. kr. forrige år. 

Ifølge ledelsen er forbedringen et direkte resultat af afviklingen af transfer pricing sager. Tilbage i 2019 lød selskabets samlede skat på 9,2 mio. kr., mens skattebetalingen sidste år var på ca. 2,2 mio. kr. 

Transfer pricing dækker over virksomheders interne handler mellem koncerner placeret i forskellige lande.

Her undersøger Skat, om handlerne sker til "armlængdepris" for at sikre, at handlerne ikke benyttes til uretmæssigt at flytte indkomst fra et land til et andet. 

Ledelsen anser årets resultat for tilfredsstillende og på linje med forventningerne. I 2021 er forventningen et overskud efter skat på 9-12 mio. kr., fremgår det af ledelsesberetningen. 

 

 

 

 

Opdateret 31. maj 2021