MLDK-direktør: Vi skal i gang nu med en fælles plastikstrategi
MLDK Mærkevareleverandørernes direktør, Niels Jensen, var sammen med en lang række af dagligvarebranchens leverandører med, da Salling Group i sidste uge præsenterede sit tiltag til reduktion af plastikaffald.
Han ser Salling Groups plastikstrategi som ét blandt flere gode indspark fra branchens aktører.
- Michael Løve fremlagde et godt initiativ, som det er svært at være uenig i. Salling Group har en forståelse af, at det er et moving target, så vi hele tiden er nødt til at justere og tilpasse os virkeligheden, og der også er åbenhed over for at få andre input. Det er ét af flere indspark, der kan bruges som udgangspunkt for en fælles plastikstrategi for hele branchen, siger Niels Jensen.
På MLDK's årsmøde i foråret blev aktører fra hele dagligvarebranchen i en paneldebat enige om, at man er nødt til at stå sammen om plastikstrategien.
- MLDK tog herefter initiativ til en fælles drøftelse, og vi samles i begyndelsen af september til et møde hos MLDK. Jeg håber, at vi kan bruge de forskellige indspark fra branchen til at blive enige om en strategi, der er fælles, så langt som den kan være det rent konkurrenceretsligt. Det er nu, vi skal tage os sammen og komme i arbejdstøjet og få skabt en strategi, ellers løber alle i hver sin retning, siger Niels Jensen.
Som direktør for leverandørerne ser han en endnu større vigtighed i, at branchen bliver enig om en fælles retning.
- Vi når ikke i mål, hvis vi ikke er enige, for vi kan som leverandører ikke tilfredsstille alle retailere, hvis de vil noget forskelligt, siger Niels Jensen. Han tilføjer, at branchen også står stærkere over for politikerne med et krav om en samlet affaldsplan, hvis aktørerne står sammen om en fælles strategi.