MLDK-direktør: Leverandører skal have fokus på løsninger
Der var engang, da en fødevaremesse var et sted, hvor leverandørerne viste deres varer frem, og kontrakter blev skrevet under. Men den øgede udespisning og væksten i discountsegmentet påvirker hele fødevarebranchen, og det smitter også af på messerne, lyder det fra MLDK Mærkevareleverandørernes direktør, Niels Jensen.
- I dag går en messe ikke kun ud på at skaffe ordrer eller at sælge og købe varer. Gæsterne på en messe vil netværke, hente inspiration og kigge efter nyheder, siger han.
- Leverandørerne skal ikke bare have nye produkter med. De skal inspirere til løsninger. Det gælder helt konkrete madløsninger, men de skal også vise løsninger på, hvordan man eksempelvis undgår madspild, siger Niels Jensen og tilføjer, at markedet er betydeligt mere broget, end det var tidligere.
- Leverandørerne er nødt til at forstå de forskellige forbrugertrends og arbejde med løsninger til flere forskellige segmenter – som eksempelvis veganere og fri for, siger Niels Jensen.
Det betyder også, at leverandørerne skal være meget målrettede, når de tager på messe.
- Der er forskel på, hvor i landet vi er. I hovedstaden er cafe-segmentet stort, mens kantinerne måske fylder mere, når vi afholder en messe andre steder i landet. Derfor arbejder vi tæt sammen med catering-grossisterne om blandt andet at evaluere messerne med et mål om at øge værdien af messerne for både de besøgende, grossister og leverandører.
Læs også: Foodservicesegmentet stiller forskellige krav til samme produkt
Særstatus på gourmetmad
Tidligere var messerne både rettet mod detailhandlen og cateringsbranchen.
- I en længere periode har vi set mindre til detailhandlen, fordi den i høj grad er præget af en voksende discountsektor. I discountbutikkerne er der ikke meget over 2000 forskellige varer, og derfor er der ikke samme fokus på et bredt, alsidigt sortiment, nye produkter og innovation, siger Niels Jensen.
I cateringbranchen er der ifølge Niels Jensen til gengæld fart på.
- Danmark har en særstatus, når det kommer til gourmetmad. Det påvirker hele cateringbranchen med øget innovation som følge, siger han og tilføjer, at detailhandlen de seneste år også er begyndt at rykke på den øgede udespisning og efterspørger madløsninger.
- Convenience er efterspurgt på flere niveauer i hele fødevarebranchen. Selv i discountsektoren er man begyndt at sælge færdigretter, og det har øget detailhandlens interesse for igen at komme på messerne, siger Niels Jensen.