Metro-lukning gav vækst til konkurrenter
Foodservicegrossisterne nød i 2015 godt af den tyske detail- og grossistgigant Metros lukning på det danske marked.
Der er i dag tre dominerende foodservicegrossister plus en mellemstor grossist på det danske marked, og især de tre store grossister – Dansk Cater inkl. Inco, FoodService Danmark og Hørkram – fik i 2015 et pænt løft i omsætningen.
Det fremgår af nye tal i Food Service Guiden 2016, som Retail Institute Scandinavia netop har offentliggjort.
Tallene i Food Service Guiden viser, at alle tre store foodservicegrossister voksede i omsætning fra 2014 til 2015. Væksten er ikke mindst hentet fra det tidligere Metro Cash & Carry, der lukkede med udgangen af 2014.
Størst omsætningsvækst fik Hørkram med 14,3 pct. til 2,4 mia. kr., mens branchens største grossist, Dansk Cater, gik frem med 8,3 pct. til en omsætning på 5,2 mia. kr.
Målt i kroner og øre gik FoodService Danmark mest frem med 397 mio. kr. skarpt efterfulgt af Dansk Cater med 394 mio. kr., mens Hørkrams procentuelt store fremgang udmøntede sig i et plus på 303 mio. kr.
I Retail Institute Scandinavias analyse indgår også grossisten HC Catering med en omsætning på 307 mio. kr. Det var en fremgang på beskedne 1,3 pct.
Ifølge analysen ligger grossisternes omsætning til foodservicesektoren på godt 11,3 mia. kr., men det er fraregnet andre kundegrupper som kiosker.
74 pct. af markedet
Det betyder, at de fire grossister står for 74 pct. af markedet, der i indkøbspriser kan anføres til ca. 15,3 mia. kr. ekskl. moms.
Ser man på indtjeningen målt i resultat efter primært drift, har Dansk Cater været særdeles skarpe til at tjene penge. Virksomheden nåede i 2015 et resultat på 366 mio. kr., og det var en stigning på 17,7 pct. i forhold til 2014. Det var dog ikke et rekordstort resultat, for i 2012 nåede Dansk Cater et resultat af primært drift på 376 mio. kr.
Mål i pct. nåede FoodService Danmark et iøjefaldende resultat, idet resultatet af primært drift steg med hele 83,3 pct. i 2015 i forhold til året før. Resultatet blev 143 mio. kr.
Også Hørkram forbedrede sin indtjening, nemlig med 11,2 pct. til 119 mio. kr. i 2015.