Messe for det intelligente supermarked
To store messehaller – eller 14.000 kvm. - med i alt 460 udstillere fra 37 lande samt begreber som Omnichannel, Internet of Things, kunstig intelligens, virtuelle spejle og RFID i fokus.
Det var, hvad Dansk Handelsblads udsendte mødte på årets digitale messe for detailhandel, EuroCIS, der foregik i Düsseldorf fra den 19. til 21. februar.
13.000 detailhandlende fra 94 lande besøgte messen i løbet af de tre dage, og det er 10 pct. flere end sidste år.
Detailhandlernes it-budgetter fortsætter med at stige. Det viser en undersøgelse, foretaget af EHI Retail Institute for EuroCIS 2019. Branchen har fokus på projekter, der fremtidssikrer butikkens it-infrastrukturer, men eksempelvis omnichannel-løsninger rangerer også øverst på detailhandlernes lister.
- EuroCIS er det vigtigste hotspot for beslutningstagere i den nationale og internationale detailindustri. Messen er enormt vigtigt som en netværks-, innovations- og trendplatform, siger Ulrich Spaan, bestyrelsesmedlem på EHI Retail Institute.
- En af de vigtigste detailtendenser, som EuroCIS 2019 afspejler, er brugen af kunstig intelligens (AI ). Derudover spillede selvscanning, betalingsmetoder og Internet of Things (IoT) en fremtrædende rolle på messen. Chatbots bruger f.eks. Artificial Intelligence til at kommunikere med kunder, mens IoT er et værdifuldt værktøj i dataanalyse til detailhandlere, uddyber han.
Er RFID på vej ind i varmen?
Der er ingen tvivl om, at truslen fra nethandlen fylder meget, når detailhandlende er på jagt efter nye ideer. Derfor var alle tiltag, der kan forbedre oplevelsen i butikken, selvfølgelig fremtrædende på messen. Ikke mindst for tekstilbranchen, hvor kunden, der prøver en jakke, får tilbudt andre farver og størrelser via det interaktive spejl. Selvfølgelig gælder tilbuddet også varer, der ikke er på lager i butikken, men som kunden kan få leveret på hjemmeadressen. Et af nøgleordene i den proces er RFID – en tag i varen, der kan kommunikere med butikkens digitale system. Teknologien er langt fra ny, men har hidtil været for dyr i drift.
Måske er RFID alligevel en del af fremtiden. I hvert fald er den blevet billigere.
Mere lavpraktisk var en kundevogn med en indbygget tablet og flere tasker, hvor medarbejderne i en fysisk butik kan plukke varer til flere kunder på en gang.
GDPR hindrer digital revolution
Også hyldeforkanterne er under kraftig udvikling. Fra at være de små klodsede firkanter med få muligheder, findes de nu i alle udformninger og størrelse, og samtidig er de blevet langt mindre energikrævende. Hyldeforkanterne kan tale sammen med kassesystemerne – og med lager og kædekontoret, en løsning, der kan være med til at forebygge tomme hylder og prisfejl.
Japanske Digi præsenterede et system, hvor den digitale vægt i grønt-afdelingen kommunikerer med sensorer i hyldeforkanterne. Så snart kunden tog en kiwi, kom billedet af kiwien frem på vægten. Convenient? Ja, alternativt skal kunden lede efter kiwien blandt 15 andre frugter, der er afbilledet på skærmen.
Hyldeforkanterne kan også skifte pris, afhængig af hvilken kunde der passerer. Det kræver dog, at kunden er kendt og integreret i systemet – gerne med foto. Og netop det issue var ifølge flere udstillere den største hindring for den store digitale revolution i detailhandlen.
Mens brug og opbevaring af personfølsomme data som fotos ikke er et problem i eksempelvis Kina, hvor "personal pricing" bliver anvendt, er det langt mere kompliceret i Danmark og resten af Europa. Vi har GDPR, persondataforordningen, der blandt andet gør det meget svært at benytte ansigtsgenkendelse.
Betalingsløsninger var også blandt de mange temaer, som udstillerne havde forskellige bud på. Det være sig i form af kontanthåndteringssystemer, selvscanningskasser og forskellige muligheder for, at kunden kan benytte sin smartphone til scanning af varer og betaling.
En udstiller havde også sit bud på det personaleløse supermarked, hvor sensorer i hele butikken registrerer, hvad kunden lægger i kundevognen – og eventuelt lægger tilbage igen. Handlen afsluttes med automatisk betaling via den app, som kunden har indregistreret sig på ved indgangen.
Det var desværre ikke muligt at prøve.