Mejerigaarden hæver omsætningen med 126 millioner

Leverandører 7. jun 2019 -
This describes the image
Foto: Mejerigaarden
Skrevet af: Søren Tougaard

Mejerigaarden fra Thisted kan se tilbage på et hektisk år for både produktion og distribution, hvor den rekordvarme sommer i høj grad var med til at booste salget.

Omsætningen steg med 37 pct., fra 342 mio. kr. i 2017 til 468 mio. kr. i 2018, mens driftsresultatet blev forbedret med 15 mio. kr. til 19 mio. kr.

- Konkurrencen er stenhård og der er pres på marginerne i alle salgskanaler. Vores positive vækst i omsætning er drevet af sidste års gode sommer, massiv tilgang af kunder indenfor convenience samt det forhold, at Hjem Is indgår med et helt år i regnskabet 2018, siger adm.direktør og kommerciel direktør Christian Brink.

Mejerigaardens stigende omsætning har også smittet af på overskuddet, der steg fra beskedne 100.000 kr. i 2017 til 4,9 mio. kr. sidste år.

Rekordhøje råvarerpriser

- Udfordringerne har været rekordhøje råvarepriser på hovedingredienser som fløde og vanilje, stigninger på logistik- og energiomkostningerne, en kold forsommer og et meget stille efterår. De faktorer lægger samlet en dæmper på driftsresultatet, der er helt som forventet, siger Christian Brink.

I 2018 foretog selskabet også millioninvesteringer i markedsføring og styrkelse af brandene Premier Is og Hjem Is, ligesom der var engangsomkostninger i forbindelse med refinansiering af Mejerigaarden og Hjem Is.

- Vi vil også fremadrettet have fokus på at styrke vores brands i markedet og vi fortsætter højt investeringsniveau i branding og markedsføring, siger Christian Brink, der kan berette om en is-sæson, der indtil videre har været præget af det gode vejr i april og en kold og våd maj.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?