Mange detailkæder har et uforløst potentiale for øko-salg

Leverandører 4. jun 2018 -
This describes the image
Den mørkegrønne søjle til venstre viser, hvor økologiorienterede kædens kunder er – og dermed tilbøjelige til at købe økologi. Den lysere til højre viser, hvor god kæden er til at udnytte potentialet til at sælge økologi til de kunder, kæden allerede har

Trods stigende omtale og fokus på økologi viser de nye tal fra Økologisk Landsforening, at der stadig er et uudnyttet potentiale for butikskæderne.

- De dårligste ligger nede omkring 50 pct. udnyttelse af deres potentiale. Hvis de blev bedre til at sælge økologiske varer til deres kunder – som de er til at sælge konventionelle varer – ville de uden problemer kunne fordoble deres omsætning, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Hvert år laver Økologisk Landsforening et økologisk markedsnotat, som viser udviklingen i salget af økologiske varer i detail og foodservice. Analysen er baseret på tal fra GfK ConsumerScans panel af 3000 danskere, som afrapporterer samtlige indkøb i løbet af et år.

Beliggenhed og udvalg

Kort fortalt viser den lysegrønne søjle, at jo højere tal, des bedre er kæden til at udnytte sit potentiale for at sælge økologi til kunderne. Alle værdier under 100 betyder, at der er et uudnyttet potentiale.

Den mørkegrønne søjle er et udtryk for, hvor økologiorienterede kædens kunder er. Her fremhæver Henrik Hindborg Spar, hvis kunder ligger tæt på 100 og altså har en rimelig tilbøjelighed til at købe økologiske varer.

- Spar har i løbet af 2017 fået væsentlig mere økologiorienterede kunder i deres butikker, men Spar er endnu for dårlige til at udnytte potentialet, siger han.

Han henviser til, at Spar har en loyalitetsværdi på 35. Dvs. at kæden kun udnytter omkring en tredjedel af sit økologiske potentiale i forhold til de kunder, der handler i Spar i forvejen.

Tilsvarende kan man se af tallene, at også bl.a. Aldi og Lidl har mulighed for at udnytte deres potentiale bedre.

- Der er en gruppe af kæder, som ligger under middel i, hvor økologiorienterede deres kunder er. Det har til dels noget at gøre med beliggenheder, men det kan også have noget at gøre med, hvis man gennem mange år ikke har været attraktiv på økologi, og så er kunderne begyndt at handle andre steder, siger Henrik Hindborg.

Kraftig vækst er mulig

I den anden ende af skalaen ligger de kæder, som både har økologiloyale kunder og er gode til at udnytte deres potentiale.

- En af dem, vi kan se hopper rigtig meget i den nye opgørelse, er Fakta. De har virkelig taget et ordentligt ryk opad. Efter Irma er det den kæde, der udnytter sig økologiske potentiale bedst. Det skyldes en meget stor succes med deres 365-serie og måden, de har fået bredt det ud på et stort sortiment, deres kunder har budt ind i, siger Økologisk Landsforenings markedschef.

Han ser positivt på tallene og er optimistisk, selv om der er kæder, der ikke lever op til deres fulde potentiale.

- Hvis du går tilstrækkelig mange år tilbage, lå Rema 1000 nede mellem Aldi og Lidl. Men de er røget op i 90’erne, så man kan flytte sig meget og markant, siger han og tilføjer:

- Vi laver analysen for at få en god diskussion med butikskæderne.

Ifølge tal fra Økologisk Landsforening og GfK ConsumerScan køber 51,4 pct. af danskerne økologiske varer hver uge. Andelen af forbrugere, der køber under 1 pct. økologi er på et halvt år faldet fra 18 pct. til 12 pct.

Opdateret 10. nov 2020