Mærkevarer skal gøre Kiwi størst i Norge

Leverandører 7. nov 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen Jan-Paul Bjørkøy, Kiwis norske topchef, fulgte også Kiwis udvikling her i Danmark, hvor den nu forhenværende Kiwi-direktør Carsten Hansen lytter til ham ved en butiksåbning. I hjemlandet går det væsentligt bedre.

Det er lidt den omvendte verden: I Danmark slår franchisekæden Rema 1000 alle de nærmeste konkurrenter på væksten, mens Kiwi har givet op. Men i de to lavpriskæders fælles hjemland Norge er Rema nu gået så meget tilbage i år, at en ekspanderende Kiwi- kæde kan være på vej til at overtage tronen som landets største.

Der er mange andre forskelle på det hjemlige og det norske marked. For eksempel er Nielsens seneste norske markedsandele for Rema og Kiwi henholdsvis 23,6 og 21,0 pct. Så store er der ingen kæder, der er i Danmark. Ikke en gang Netto.

Spørger man Kiwis adm. direktør Jan-Paul Bjørkøy, er der ingen tvivl i hans sind om, at kæden overhaler Rema 1000 meget snart. I branchebladet Dagligvarehandelen bliver han spurgt, om det kommer til at ske allerede inden nytår.

- Hvornår det sker, ved vi ikke, men det er rigtigt, at vi arbejder på at blive størst. Man træner jo ikke for at blive nummer to ved OL, lyder Bjørkøys svar.

Satser på mærkevarer

Kiwi er ejet af Norges suverænt største dagligvarekoncern Norgesgruppen, der sidder på et godt stykke over 40 pct. af markedet. De to eneste konkurrenter af betydning, Rema 1000 og Coop Norge, har begge offentligt kritiseret, at den dominans giver Dagrofa-medejer Norgesgruppen væsentligt bedre indkøbspriser og -betingelser, end konkurrenterne har muligheder for at opnå.

Man kan tro det eller lade være, men en skærpet priskonkurrence mellem Kiwi, Rema og Coop Extra har fået de norske fødevarepriser til at falde med 2-3 pct. i år.

Lige som sin ejer Norgesgruppen vælger man i Kiwi at satse på mærkevarer frem for private labels. Også i Norge finder man varer med bl.a. Dagrofas, svenske Axfoods og Norgesgruppens fælles mærke, First Price. Men de er af sekundær betydning.

- Vi har en del egne mærker. Men andelen er relativt lille, og den er stabil. Vi har disse varer, fordi kunderne forventer at kunne finde billigere alternativer. Men vores hovedsatsning er helt klart på mærkevarer, siger Bjørkøy til Dagligvarehandelen.

Opdateret 10. nov 2020