Madfolket sætter scenen til speed-dating

Leverandører 12. sep 2016 -
This describes the image

 

Halm i ballevis, smågrise med krølle på halen, høns og en traktor, der kunne være taget direkte ud af en Morten Korch-film.

Scenen er sat til fødevarebranchens møde med forbrugeren, der – i hvert fald siger – at de vil vide, hvor maden kommer fra.

Omkring 250 fødevareproducenter, ditto -organisationer og supermarkedskoncerner har taget plads på de 45.000 kvm. i Tangkrogen i Aarhus. De har opbygget stande på størrelse med alt fra et lille kolonihavehus til noget, der minder mere om et helt cirkustelt.

Ind i mellem standene er der borde og bænke, hvor gæsterne kan indtage smagsprøver på de mange fødevarer fra det ganske land.

Det er femte gang, at Food Festival løber af stablen, og på opfordring fra fødevarebranchen er der i år afsat tre timer fredag formiddag til at branchen kan mødes, inden forbrugerne indtager pladsen ved Aarhus-bugten.

 

[caption id="attachment_53540" align="aligncenter" width="968"]Indkøber af fisk i Dansk Supermarked, Simon Rud Foto: Ulrik Samsøe Figen Indkøber af fisk i Dansk Supermarked, Simon Rud
Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]

På jagt efter den gode historie

Små bakker med jomfruhummer og pil selv-rejer står side om side med kold hvidvin i glas.

Den danske fiskebranche har inviteret alle landets indkøbere til smagsprøver på noget af det, som de danske fiskere lander – og som foreningen meget gerne ser mere af i de danske supermarkeder.

- Jeg vil indlede med at rose jer, siger sekretariatsleder i Danmarks Fiskeriforening Lone Marie Eriksen og peger på et udklip fra en Føtex-avis. På billedet er en pakke med danske rødspætter, og manden, der får ros er Simon Rud, indkøber af fisk for Dansk Supermarked.

[caption id="attachment_53539" align="aligncenter" width="968"]Lone Marie Eriksen, sekretariatschef i Fiskebranchen og Simon Rud fra Dansk Supermarked i dialog om markedsdføring af dansk fisk Foto: Ulrik Samsøe Figen Lone Marie Eriksen, sekretariatschef i Fiskebranchen og Simon Rud fra Dansk Supermarked i dialog om markedsdføring af dansk fisk
Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]

- Det er det, der er i avisen, der sælger – og I har været gode til at markedsføre dansk fisk, siger hun, inden indkøberen får lov at smage den røde hummer.

[caption id="attachment_53542" align="aligncenter" width="968"]Fiskebranchen inviterer på hummer og skalrejer Foto: Ulrik Smasøe Figen Fiskebranchen inviterer på hummer og skalrejer
Foto: Ulrik Smasøe Figen[/caption]

Han er nu ikke kommet alene for at få hummer og ros.

- Vi oplever, at vores kunder vælger den frosne fisk fra for at købe den ferske, og de efterspørger dansk fisk. Vi vil gerne sælge andet end norsk laks, og måske kan vi få nogle nye input fra branchen, når vi er i dialog med dem her, siger Simon Rud og bliver suppleret af sin chef, indkøber af ferskvarer Søren Bo Christensen.

- Vi møder mange kendte ansigter, men det er noget helt andet at se dem her end på et kontor. Jeg vil gerne i snak med en af de fiskeskippere, der er her, for at få den gode historie om fisken af ham. Hvem ved, måske kan vi sætte et kutternavn på nogle af vores fiskeprodukter, siger Søren Bo Christensen og tilføjer grinende:

- Jeg satser da også på, at vi lige får forhandlet en god pris hjem på blåmuslingerne til nytåret.

 

[caption id="attachment_53543" align="aligncenter" width="964"]Indkøber af lokale varer i Coop, HAnna Schaldemose (th) Indkøber af lokale varer i Coop, HAnna Schaldemose (th)[/caption]

 

Jagten på de lokale produkter

 

- Det er lidt ærgerligt, at de ikke vil sælge til os, for produkterne smager godt og er af en god kvalitet. Men sådan er der nogle producenter, der har det, siger indkøber af lokale varer for Coop, Hanna Schaldemose.

Hun har lige smagt på en frugtsaft fra Høberg Café og Gårdbutik, hvis ejer ikke er interesseret i at få sine produkter ud i de store supermarkedskæder.

- I løbet af det næste halve år udruller vi nogle nye lokalvarefag i Kvickly og SuperBrugsen. Afhængig af butikkens størrelse skal der være 20 lokale produkter eller flere, så jeg håber at få kontakt med nogle nye leverandører, siger Hanna Schaldemose.

Hun mener, at festivalen er et godt sted til mødet med de mindste producenter.

- Selvfølgelig har vi kontakt med leverandørerne på andre måder end her, men når det drejer sig om de små producenter, er det godt at møde dem ansigt til ansigt. De kan let føle sig utrygge ved de store koncerner, men det virker anderledes når de får sat et ansigt på, siger hun, inden hun fortsætter sin jagt.

 

[caption id="attachment_53548" align="aligncenter" width="964"]Direktør i Agger Food, Søren Meng Foto: Helle-Karin Helstrand Direktør i Agger Food, Søren Meng
Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Producenten:

Jeg vil have fat i kædernes CSR-folk

På en pande ligger små kugler, der ligner frikadeller til forveksling, og syder, mens en krydret duft forlader teltet. Men de små kugler har aldrig så meget som set et dyr.

Direktør for Agger Food, Søren Meng, er i gang med at tilberede frikadeller af soyaprotein. Produkterne er allerede ude i stort set alle supermarkedskæder.

- Vi sælger selvfølgelig stadig kun en begrænset mængde, men det går hurtigt fremad. Mange mennesker vil kunne lave den mad, de er vant til. Derfor ligner vores produkter kød og kan benyttes som erstatning for kød i mange af de retter, som folk spiser, siger Søren Meng og henviser til, at Arla på festivalen eksempelvis byder på lasagne, der er produceret af et af hans produkter.

Han glæder sig til at byde forbrugerne på de små frikadeller.

- Men selv om vi allerede er ude i kæderne, er det en anden måde at møde indkøberne på. Men jeg håber, at jeg også møder nogle af kædernes CSR-folk. De har en anden tilgang til vores produkter, og det handler om at så de små frø i hele organisationen, siger han.

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020