Løgismose Meyers jagter digitale guldkorn i krisetider

Leverandører 14. sep 2020 -
This describes the image
Foto: Løgismose Meyers

Hverdagen er så småt vendt tilbage hos fødevarekoncernen Løgismose Meyers, hvor man både har oplevet op- og nedgang under coronakrisen. Detailforretningen noterede vækst og øget efterspørgsel fra dagligvarekunderne gennem blandt andet Coop og Salling Group. Omvendt har koncernens cateringben måttet væbne sig med tålmodighed, mens kantiner og venues landet over lukkede ned.

- Da det stod værst til havde vi i omegnen af 500 ud af 1.000 medarbejdere hjemsendt på trepartsaftalen - uden aftalen, ville tingene have set meget anderledes ud. I dag er vi rundt regnet 90 medarbejdere færre end før krisen, lyder det fra adm. direktør i Løgismose Meyers, Jesper Uggerhøj.

- Summen har været, at det vi vandt på detailsalget kun et stykke ad vejen har kompenseret for tabet i frokost- og kantineforretningen. Marts, april og maj var hårde måneder - og så kom sommerferien.

Digitale lyspunkter

Midt i al krisesnakken er der dog også positive tendenser at spore. For mens catering har haft hårde kår på det seneste, har der også vist sig nye muligheder, lyder det fra Jesper Uggerhøj.

- Corona har kun øget danskernes lyst og interesse for mad. Vi har aldrig solgt så meget mel i Løgismose, som under corona. Samtidig har Løgismose Meyers oplevet, at søgningen og interessen for opskrifter og streamingsessioner med stifter Claus Meyer og virksomhedens andre kokke nærmest er eksploderet.

- Det har nogle gange været helt vildt, når vi har streamet ting som pizzabagning. Vi sælger langt flere varer online. Vores følgertal på diverse platforme og sociale medier er vokset temmelig meget. Derfor har vi også besluttet at give den digitale omstilling et boost, siger Jesper Uggerhøj. Det omtalte ”boost” består blandt andet af investeringer i virksomhedens digitale udvikling og ikke mindst lanceringen af en ny frokostportal.

Portalen vil primært være målrettet virksomhedskunder, hvor levering udefra fremfor egen kantine er det mest rentable, fortæller Jesper Uggerhøj.

- Om en uge kommer vi med den nye bestillingsportal møntet på vores frokostkunder. Her kan kunden vælge mellem syv forskellige komcepter, bestille og få leveret direkte til døren - det er et supplement til de kørende sælgere, hvor kunden allerede har afdækket sit behov.

Udover den nye platform vil Løgismose Meyers også i stigende grad gå efter salget direkte til almindelige forbrugere gennem selskabets onlineshop Loegismose.dk, hvor man sælger forskellige specialprodukter.

- Onlineshoppen vil der også blive investeret i og udbygget med flere muligheder.

Mindre fællesbuffet

Lanceringen af den nye portal kommer på et tidspunkt, hvor efterspørgslen på Løgismose Meyers kantinetilbud efterhånden nærmer sig en normaltilstand. Krisen har dog betydet, at kundernes behov har ændret sig.

Hvor Løgismose Meyers før marts primært driftede kantiner ud fra et buffetkoncept, så efterspørger stadigt flere af kunderne portionsanrettede modeller for at mindske smitterisikoen.

- Lige nu er vi på et godt sted rent aktivitetsmæssigt. Der er stadig kunder, som vil have buffet, men vi har i stigende grad skulle omstille til portionsanrettede frokostordninger. Skiftet fra buffet til portionsanrettet betyder, at vi bruger en smule mere i på emballage og lønkroner, men til gengæld færre råvarer. På bunden er det en smule dyrere for os, men vi har valgt ikke at differentiere priserne på nuværende tidspunkt. Nu handler det i første omgang om at komme op i gear igen og lave mad til kunderne, siger Jesper Uggerhøj.

Det er dog ikke kun i forhold til den faste frokostordning, at kundernes behov har ændret sig. Den stigende brug af digitale værktøjer til mødeaktiviteter kombineret med flere hjemmearbejdsdage betyder, at det samlede antal kuverter er faldet.

- Målt på antallet af kunder, har vi nogenlunde lige så mange som før corona, men omsætningen er 15-20 pct. lavere på catering. Det er primært på grund af ændrede arbejdsvaner såsom hjemmearbejde og - i nogle tilfælde desværre - på grund af færre medarbejdere hos kunderne, siger han.

Driften går i sort

Ser man på de finansielle poster, er det Jesper Uggerhøjs forventning, at Løgismose Meyers - på trods af corona - kommer ud af 2020 med skindet på næsen. Sidste år noterede moderselskabet Løgismose Meyers Holding et fald i driftsresultatet fra 39 til 32 mio. kr., mens omsætningen voksede med 67 mio. kr. til 1,15 mia. kr.

- Vi har historisk set været gode til at hæve omsætningen, men ikke været dygtige nok til at få driftsindtjeningen med i samme tempo. Vi befinder os i et meget konkurrencepræget marked, og vi har altid tjent penge på driften, men vi skal blive endnu bedre, siger Jesper Uggerhøj.

Han understreger, at Løgismose Meyers selvfølgelig ikke kan forudsige resten af året, men at virksomheden umiddelbart er tilbage på rette spor og i en opadgående trend som før corona. I forhold til risikoen for en anden smitterunde lægger han ikke skjul på, at det vil have konsekvenser for forretningen. Dog vurderer Jesper Uggerhøj, at en anden runde ikke nødvendigvis vil ramme landet i samme grad som den første.

- Hvis der kommer nye nedlukninger, bliver det regionalt mere end nationalt - eksempelvis som vi har set i Østjylland og Aarhus senest. Det specielle ved Løgismose Meyers er, at vi ikke har store produktionsfaciliteter, som bare kan lukkes ned, siger Jesper Uggerhøj.

- Vi har 400 medarbejdere med gastronomiske uddannelser. En regional, anden runde af corona vil for os betyde, at vi skal flytte folk rundt i organisationen og tænke anderledes for at undgå fyringer. Jeg tror i hvert fald ikke på, at der følger en ny omgang hjælpepakker med. Vi har et fornuftigt kapitalt beredskab. Men hvis indtægterne forsvinder fra den ene dag til den anden, er der jo kun tilbage at arbejde med omkostningerne, lyder det.

Opdateret 10. nov 2020