Leverandører satser på online

Leverandører 21. apr 2016 -
This describes the image
Foto: Colourbox
Skrevet af: Henrik Denman

De store mærkevareleverandører inden for dagligvarer vil ikke længere nøjes med at sælge gennem kæderne. De vil sælge mærkevarer online direkte til forbrugerne.

Mens dansk dagligvarehandel venter på leverandørernes nye udspil, netbutikken Shobr, investerer mærkevareproducenter overalt i Europa i at åbne netbutikker.

Branchefolk peger på, at producenterne vil skabe ny vækst for deres mærkevarer på et marked, der overalt i Europa er præget af stilstand.

Og de vil have en direkte kontakt til forbrugerne. De vil inspirere dem med mærkevarer og opskrifter, promovere det brede sortiment og få forbrugernes umiddelbare respons på deres online marketing.

– Det er et forretningsområde, hvor mærkevarer er nødt til at deltage, uanset om de vil det eller ej. Forbrugerne går online, og producenterne skal være, hvor forbrugerne er, siger Fraser McKevitt fra det britiske analysefirma Kantar Worldpanel.

Vigtig ny fase

Nestlé sælger sine Nespresso maskiner og kapselkaffe gennem sin Nespresso-netbutik, og Unilever, Mondelez, Procter & Gamble og bryggerigiganten AB InBev følger efter.

Hos Nestlé siger Pete Blackshaw, Global Head of Digital & Social:

– Det afgørende er, at vi bevæger os ind i en vigtig ny fase i opbygning af brands, hvor støjen omkring mærkevarerne er fjernet i handlen med forbrugerne. Vi bevæger os mod en situation, hvor forbrugerne kan gå på indkøb hvor som helst og når som helst, hvor det ikke er nær så svært for forbrugeren at reagere på påvirkningen fra reklamer. Det er den store mulighed, men det kræve også et stort forarbejde for os, siger han.

Naturlig udvikling

Direktør Niels Jensen, brancheforeningen Dagligvareleverandørerne, peger på, at mærkevareproducenter inden for f.eks. personlig pleje, elektronik og modetøj i mange år har haft direkte kontakt til forbrugerne online.

– Når den digitale bølge ruller, giver det nogle muligheder. Vi vil i højere grad se, at marketing og salg smelter sammen. Man har fokus på online markedsføring, og så er købet kun et klik væk.

– Det er en naturlig udvikling, og jeg tror ikke, at der er nogen leverandører, der går online for at optimere eget salg, men det er oftest den naturlige mulighed at udnytte de nye muligheder online.

Han nævner, at nogle producenter har serier af specialprodukter, som det kan være vanskeligt at få ud i et bredt distributionsnet.

– Jeg tror, at det er markedsføringskanaler, der bliver koblet en salgsservice på. Man gør det ikke primært for salg, men for markedsføring, for det handler om information og inspiration til forbrugeren, og så er der mulighed for at købe og for at knytte en forbindelse til forbrugeren, siger Niels Jensen.

 

Opdateret 10. nov 2020