Leverandører: Premium-produkter skal trække forbruget i gang
Direktør for Dagligvareleverandørerne/DLF, Niels Jensen, glæder sig over, at nye tal fra analysehuset Nielsen viser, at forbrugerne er begyndt at købe flere premium-varer. Han håber på branchens vegne, at det er første tegn på, at forbruget og prisudviklingen er på vej ind i en positiv spiral.
- For mine medlemmer er det et fokusområde at få genskabt den værdiskabende vækst, og derfor er det positivt, at premium-segmentet vokser, for det giver mulighed for, at hele kategorien kan rykke. Vi har i alt for mange år bevæget os i en negativ spiral, hvor vi troede, at varerne skulle være billigere og billigere. Vi er nødt til som branche at komme i et andet gear og få reddet værdiskabelsen, siger Niels Jensen.
Han pointerer, at det ikke er vejen frem at skabe vækst blot at forhøje prisen på de eksisterende produkter - der skal innovation til.
- Hvis det skal lykkes at skabe en positiv spiral, så skal vi have mere innovation og plads til at investere i markedsføring, og det er jo typisk premium-produkterne, der har rollen med at lede markedet mod nye mål.
- Vi skal som industri skabe nogle produkter, hvor forbrugerne oplever en merværdi, og vi har som industri et ansvar for at flytte forbrugeren ved at udvikle nye premiumprodukter. En større del af sortimentet skal være i premiumsegmentet, siger han.
Bred distribution nødvendig
Dagligvareleverandørerne oplever, at detailhandelen generelt er åben over for innovationen, men leverandørerne har dog alligevel udfordringer med at skabe en bred distribution af nylanceringer. Især er det svært for leverandørerne at komme ind i discountkæderne med nylanceringer.
- Når forbrugerne går ud og handler, så går de 55 pct. af gangene ind i en discountbutik med et forholdsvist begrænset sortiment. Vi har brug for, at discountsektoren i højere grad også er med i produkt-innovation tidligt, siger Niels Jensen.
- Hvis vi skal have nye produkter på markedet, så er vi nødt til at understøtte det med kraftig markedsføring, og så skal produktet nødvendigvis være bredt i markedet. Men jeg føler heldigvis, at der i detailhandelen er begyndt at komme en større forståelse af, at det er innovationen, der skal skabe væksten, siger direktør Niels Jensen fra Dagligvareleverandørerne.