Leverandører kræver fair samhandel

Leverandører 17. jun 2016 -
This describes the image
Direktør Niels Jensen fra DLF opfordrer dagligvarekæderne til at tilslutte sig principperne for fair samhandel. Foto: DLF
Skrevet af: Henrik Denman

I omkring 20 lande i EU er der strammet op for at sikre mere fair samhandelsregler mellem dagligvarehandlen og leverandørerne.

I de lande er der enten indført en regulering via lovgivning eller myndighederne har grebet ind over for illoyal handelspraksis.

I Danmark arbejder brancheforeningen Dagligvareleverandørerne (DLF) fortsat på at få flere kæder til at tilslutte sig det sæt af frivillige samhandelsregler, som EU-Kommissionen har udsendt for at sikre fair samhandel.

Foreløbig har Aldi, Lidl og senest Coop tilsluttet sig initiativet, og nu opfordrer direktør i DLF, Niels Jensen, flere kæder til at tilslutte sig.

– Der skal et tættere samarbejde til for at undgå, at vi oplever flere eksempler på unfair samhandel, sagde han på DLF’s konference om nytænkning i dagligvarehandlen i København forleden. Han henviste til en dansk advokatrapport, der påviser flere eksempler på unfair samhandel på det danske marked.

– Vi tror på, at den rigtige vej er et frivilligt kodeks, som skal sikre et effektivt samarbejde. Men vi siger også, at hvis vi ikke kan nå dertil, må vi se på nogle af de andre reguleringer, man bruger i EU. Det er på tide, at vi som branche alle bakker op om EU-Kommissionens Supply Chain Initiative”, sagde Niels Jensen.

Mere udbredt

DLF mener, at der er en tendens mod øget udbredelse af unfair samhandel både i Danmark og i udlandet.

– De få virksomheder, som i dag ejer og driver dagligvarebutikker, er dagligvareleverandørernes vej til at sælge deres varer til forbrugerne. Det er dem, der bestemmer udvalget i butikkerne, og derfor har de en meget stærk forhandlingsposition.

– Illoyal handelspraksis skaber en ineffektiv værdikæde, øger de administrative byrder hos leverandøren og gør det ressourcekrævende og vanskeligt at nå forbrugerne. Illoyal handelspraksis fjerner også fokus og ressourcer fra innovation, nytænkning og fra at levere gode produkter og god service til kunderne, mener Niels Jensen.

Opdateret 10. nov 2020