Leverandører går fra tro til viden
Det vrimler med data i dagligvarebranchen. Alligevel savner mange leverandører et overblik over helt centrale oplysninger som f.eks. hvordan en kampagne går i en kædes enkelte butikker, eller konsekvenserne af, at enkelte butikker ikke får fyldt leverandørens varer på hylderne.
For at kunne samle et overblik over de vigtigste nøgletal har leverandørerne brug for værktøjer, der kan bearbejde den store mængde data fra bl.a. kæderne og sætte dem i system på en enkel og informativ måde.
Selskabet CatMan Solution har udviklet løsninger, der gør leverandørerne i stand til at forstå og bruge deres data. En bred vifte af de største dagligvareleverandører i både Danmark og Sverige bruger i dag det nye værktøj.
Mange datakilder
Kenneth Codam, der har etableret CatMan Solution sammen med Erik Svensen, siger, at det nye i løsningen ligger i, at man kombinerer flere forskellige datakilder.
Leverandørerne laver aftaler med kæderne om at modtage virksomhedens egne POS-data, og de tal lægger man hos CatMan Solution ind i programmer, hvor de kombineres med data fra flere andre kilder.
Når leverandøren har fået sine egne data, kan virksomheden se, hvornår produkterne sælges i forskellige dele af landet – om det er mandag, onsdag eller søndag. Dermed har virksomheden bedre mulighed for at lave et forecast. Leverandøren kan se, hvor meget der er solgt til promotions, og nu kan man sammenholde det med salgstal.
– Kvaliteten i forhold til forecast og forretningsoptimering bliver markant anderledes, siger Kenneth Codam.
Fra tro til viden
Alfred Josefsen, tidligere salgs- og matrketingdirektør i Toms og direktør for bl.a. Irma og nu formand for bestyrelsen for CatMan Solution, siger:
– Dagligvarebranchen lever i dag med big data, der er i stand til at sætte milliarder af data i system og skabe viden ud fra det, så branchen går fra tro til viden.
– En af de helt centrale ting er optimale prispunkter. Hidtil har man arbejdet med udbudsgrader og efterspørgselskurver, og på baggrund af det har man fastsat det, man mente var den optimale pris. Problemet er, at det indtil nu har været teori. Nu er man i stand til at fastsætte den optimale pris på et produkt ud fra de milliarder af data og ved at kombinere dem. Man har bevæget sig væk fra tro og er nået frem til indsigt og viden. Det synes jeg er fantastisk.
Leverandørerne kan både optimere salget af produkter og få færre udsolgt situationer.
– Det er en milliardindustri, så hvis man er i stand til at gøre salget bare 0,1 promille bedre, så falder de 0,1 promille direkte på bundlinjen, siger Alfred Josefsen.
Flere værktøjer
Leverandørerne kan bruge flere værktøjer. De kan bl.a. få rapporter om, hvordan salget udvikler sig dag for dag og uge for uge i den enkelte butik i en kæde, hvordan salget af nylanceringer udvikler sig, om kampagner skaber øget salg, om udsolgtsituationer og om udbyttet af forskellige mediestrategier.
Salgschef Per Kragh, BKI Foods, der bl.a. forhandler BKI kaffe, Lindt chokolade og De Cecco pasta, forklarer, at hans virksomhed f.eks. bruger en løsning, der hedder StorePicture:
– Problemet har tidligere været, at vi har manglet værktøjer til at følge op på vores gennemførte aktiviteter med butikkerne, som kunne være med til at synliggøre værdien af dem over for kunden. Det kan vi nu med Store Pictures.
Når BKI laver en udstilling i butikken, tager man et billede af udstillingen, og billedet bliver oploadet i StorePicture. Desuden tilføjer man de produkter, der er på udstillingen.
– Vi undgår også en masse ventetid, da vi onsdag ugen efter en aktivitet allerede har salgstal, hvor vi før kun fik dem 1 gang om måneden. Vi bruger det også meget til på vores opfølgningsmøder at dele gode ideer og successer med hinanden, så vi finder frem til best practice, siger Per Kragh.