Leverandører åbner egen netbutik
Dagligvareleverandørerne ændrer nu fundamentalt på spillereglerne på det danske dagligvaremarked. Leverandørerne har åbnet deres egen netbutik, Shobr, og dermed kan forbrugerne for første gang købe dagligvarer som mælk, brød, pålæg, kaffe og sodavand direkte fra leverandørerne i stedet for i det lokale supermarked.
Shobr er en markedsplads, hvor kunderne kan finde de samme mærkevarer som i supermarkedet. Kunderne får leveret varerne den næste dag og i de fire største byer med timeintervaller.
Det nye ved Shobr i forhold til andre dagligvarebutikker er dels, at det er leverandørerne selv, der sælger varerne direkte til forbrugerne, og dels at den nye netbutik udelukkende sælger mærkevarer. På Shobr er leverandørerne fri for den forstyrrende konkurrence fra private label.
Desuden er det nyt, at leverandørerne kan lægge hele deres sortiment ud på Shobr, hvis de har lyst til det. I dagligvarehandlen er det kæderne, der bestemmer, hvor mange varer ud af leverandørens sortiment, der skal tilbydes kunderne.
Adm. direktør Lars Munch Johansen, Shopall24, der står bag Shobr, siger:
– Det, vi gerne vil, er at sikre, at hver kunde kan få præcis det, hun vil. Vi får alt på hylderne, og vi har uanet hyldeplads. Og vi er ikke bange for hyldevarmere, siger han.
Omkring 70 leverandører af dagligvarer på det danske marked er med fra starten på netbutikken Shobr.
Åbningen af den Shobr skaber også øget konkurrence inden for nethandel med dagligvarer. Coop åbnede i april sin netbutik Coop.dk/Mad, der netop har halveret prisen for at få leveret varerne. Coop og Shobr er de to eneste netbutikker med landsdækkende service.
Konkurrenter afstår
Den nye udvikling får dog ikke konkurrenterne i dagligvarehandlen til at gå ind i online salg af dagligvarer.
– Vi fokuserer nu på at bygge Danmarks bedste fødevarebutikker og har p.t. ingen planer om at gå online, siger koncernchef Per Thau til Dansk Handelsblad.
Kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked Group, Mads Hvidtved Grand, siger:
– At andre lancerer dagligvarer på nettet, er fint for os og influerer ikke på vores planer eller ambitioner på dette felt. Endnu er det ikke lykkedes nogen herhjemme at etablere en rentabel og skalerbar forretningsmodel, og det ændrer de seneste initiativer ikke på, ligesom vi kan se, at der på eksempelvis det britiske marked, hvor det har taget 20 år at nå 5 pct., heller ikke tjenes penge. Når eller hvis vi vurderer, at vi kan skabe en rentabel forretningsmodel, vil vi selvfølgelig afveje mulighederne for at investere i dagligvarer online, siger han.
Læs også: Sådan er netbutikken Shobr opbygget