Leverandør sender Shobr til inkasso
Onlineportalen Shobr er sendt til inkasso af en af selskabets mellemstore leverandører, som ikke har modtaget betaling for leverede varer.
Shobr skylder leverandøren, Slagter Norlyk i Grindsted, 60.000 kr.
Firmaets ejere, Lars Møller og Ulla Holst, har forgæves forsøgt at få Shobr til at betale de skyldige penge. Da de til sidst ikke fik reaktioner på deres henvendelser til Shobrs ledelse og bestyrelsesformand, satte de en advokat på sagen.
Da det heller ikke gav resultater, så Slagter Norlyk ikke anden udvej end at sende Shobr til inkasso, og efter planen skal sagen behandles i fogedretten i begyndelsen af september.
Ulla Holst er skuffet over den manglende betaling og forløbet i sagen:
– Vi har været leverandør til Shobr i en periode. Vi fik imidlertid ikke betaling for varerne, og på et tidspunkt blev vi nødt til at sige, at vi ikke ville levere flere varer, før vi fik vores betaling. Det har bare været sejt at kæmpe for at få vores penge, som vi endnu ikke har modtaget. Efter vi sagde det til dem, har der ikke været nogen form for kommunikation mellem Shobr og os.
Ansvaret
Ulla Holst mener, at nogen i Shobr og selskabet bagved må sidde med ansvaret.
– De må jo gøres opmærksom på, at de ikke er egnede til at drive en virksomhed. Det er urimeligt, at Shobr bliver ved med at aftage varer, selv om ikke kan betale. Det er skruppelløst. Det er ledet på en måde, hvor man godt ved, at det ikke kan hænge sammen og man ikke kan betale, men man bliver ved med at bestille varer. Jeg synes, at der er nogen i ledelsen og bestyrelsen, der bør være ansvarlige.
Ulla Holst er også skuffet over, at flere store leverandører har lagt navn og brand til at markedsføre Shobr og til at overbevise bl.a. Slagter Norlyk om, at de uden betænkeligheder kunne sige ja til at levere varer til onlineportalen.
Hvis det ikke havde været for opbakningen fra de store leverandører, var Slagter Norlyk ikke gået med som leverandør.
– Vi havde da fuld tillid til den portal, der startede med opbakning fra flere store leverandører, og vi havde fuld tillid til formalia omkring virksomheden, især når de store virksomheder går med og siger, at det er vores, altså dagligvareleverandørernes portal. Om ikke andet ligger der da en signalværdi i, at de store har brugt deres navn og brand til at bakke op om det, siger Ulla Holst.
Kommentarer
Dansk Handelsblad har spurgt direktør Lars Munch Johansen, hvorfor Shobr ikke har betalt leverandøren de skyldige penge.
Han siger i et svar på mail, at han ikke kender detaljerne i sagen om betaling til Slagter Norlyk.
– Vi har før sommeren fået tilsagn omkring yderligere kapital til selskabet og har brugt sommer på at gennemføre denne. Det har desværre taget længere tid end forventet.
Hvorfor fortsætter Shobr med at bestille varer, hvis selskabet ikke kan betale alle leverandører?
– Shobr er en markedsplads, dvs. vi køber ikke varer. Leverandører stiller varer til rådighed, og vi får en del af det beløb, forbrugerne køber for. Leverandørernes andel står på selvstændig konto, og leverandørens penge er dermed sikret, siger Lars Munch Johansen.
Ulla Holst siger i en kommentar til Lars Munch Johansen:
– Det forholder sig helt modsat. Vi leverer ikke varer, der bliver stillet til rådighed for salg, så vi dermed er dækket med betaling. Vi har indgået en aftale med Shobrs tidligere direktør, hvor vi står som en ekstern leverandør. Vi har leveret varer, sendt en faktura og skulle derefter få penge udbetalt som ved alle andre leverancer, vi har, siger Ulla Holst.