Legos salg brager i vejret
-
Legetøjskoncernens bundlinjen blev næsten 10 mia. kr. efter et år, hvor salget til forbrugerne voksede med hele 21 pct.
Lego-koncernen offentliggjorde i dag årsregnskabet for 2020. Omsætningen for året voksede til 43,7 mia. kr., en stigning på 13 pct. sammenlignet med 2019, mens salget til forbrugerne voksede med hele 21 pct.
Driftsresultatet landede på 12,9 mia. kr., en stigning på 19 pct. sammenlignet med 2019. Den meget kraftige vækst smitter også af på bundlinjen, hvor overskuddet lyder på 9,9 mia. kr., hvilket er en fremgang på 19 pct.
- Vi er meget tilfredse med resultaterne. De viser, at Lego-klodsen er tidløs, og at læring gennem leg er relevant. Vores resultater er også et vidnesbyrd om vores medarbejderes passion, kreativitet og vedholdenhed. På trods af pandemiens udfordringer arbejdede de utrætteligt for, at man i alle dele af verden kunne blive ved med at lege, siger Niels B. Christiansen, adm. direktør i Lego-koncernen.
Legos globale markedsandel voksede på alle de 12 største markeder, og den danske legetøjsgigant oplevede tocifret vækst i salget til forbrugerne i alle regioner. Her var væksten særlig stærk i Kina, Nord- og Sydamerika, Vesteuropa samt i Asien og området omkring Stillehavet.