Lavazza har erobret 2,5 pct. af kaffemarkedet på fire år
I denne måned er det præcist fire år siden, den italienske kaffekoncern Lavazza opkøbte Merrild.
Med opkøbet ville Lavazza også introducere de danske forbrugere for Lavazza-brandet, og siden har det italienske kaffemærke fået mere og mere hyldeplads i butikkerne.
I år forventer Lavazza Danmark et salg, der svarer til 100 mio. kaffekopper i Danmark. Til sammenligning drak danskerne mere end 4,2 mia. kopper kaffe sidste år, hvilket betyder, at Lavazzas produkter har erobret ca. 2,5 pct. af det danske kaffemarked.
Stigende efterspørgsel i foodservice
"Også Lavazzas introduktion af den bæredygtige Tierra!-serie oplever en markant fremgang. Efterspørgslen er ligeledes stor i foodservice-branchen, hvor Lavazza har set en vækst i kunder på mere end 33 pct., og også her er interessen for bæredygtige og økologiske produkter stor", oplyser Lavazza Danmark i en pressemeddelelse.
Udover at skulle forsøge at omvende danskernes indgroede kaffevaner, er forbruget af kaffe dalet med ca. 250 mio. kopper, siden Lavazzas introduktion på det danske marked, viser tal fra Nielsen.
I 2018 omsatte Merrild Kaffe for 365 mio. kr., mens det italienske moderselskab omsatte for 1,87 mia. euro - ca. 14 mia. kr.
I en ny undersøgelse blandt 230.000 forbrugere, Global CR RepTrak, foretaget af Reputation Institute, er Lavazza netop blevet kåret som den mest bæredygtige fødevarevirksomhed i verden.