Lasermærkning sparer emballage

Leverandører 13. jun 2017 -
This describes the image
Foto: ICA
Skrevet af: Redaktionen

Som den første svenske dagligvarekæde indfører ICA lasermærkning af frugt og grønt. Mærkningen finder sted ved, at det naturlige pigment i farven på den yderste del af skræl og skal på frugt og grøntsager fordamper og forsvinder.

På den måde fremkommer en mærkning med navn, oprindelsesland og kode. Metoden efterlader ellers ingen spor på produktet.

Satsningen indebærer en betydelig reduktion af både fysiske mærkninger og emballage. Stickers, bakker og plastfilm, som ellers har været nødvendige forudsætninger for at kunne mærke varerne bliver unødvendige, og det indebærer besparelser til gavn for miljøet, men også på lidt længere sigt for ICA-butikkerne.

I dag bruger cirka havldelen af ICAs 1340 butiker lasermærkning.

God til økologi

Metoden, som er relativt ny, er stadig under udvikling. I første omgang er den kun blevet testet på udvalgte produkter som økologisk avocado og økologiske søde kartofl er.

- Økologisk vandmelon, honningmelon og butternut græskar er nye produkter for laser-mærkningen. Vi må hele tiden prøve os frem, så mærkningen fungerer og bliver siddende på produkterne. For eksempel kan vi i dag ikke mærke frugter fra citrus-familien, hvor skallen kan reparere sig selv, så mærkningen blive mere og mere utydelig og til sidst forsvinder, forklarer Peter Hägg, der er sortimentschef for frugt og grønt hos ICA i Sverige.

Den nye måde at mærke på er imidlertid oppe mod indgroede vaner hos både kunder og butikspersonale.

- Mange kunder, for ikke at sige alle, lægger ofte deres udvalgte avocados i plastposer, og det fungerer ikke så godt i kasselinjen, for den optiske læser har svært ved at læse laser-mærkningen gennem plastposen. Det kommer til at tage lidt tid for både kunder og med-arbejdere at vænne sig til den nye mærkningsteknik, siger han.

ICAs pilotprojekt med lasermærkning har vakt stor international opmærksomhed.

- I den grad, først og fremmest i Storbritannien og i Australien, men vi har også fået henvendelser om det fra Kina.

Forbrugerdrevet udvikling

Peter Hägg understreger betydningen af at have bevidste forbrugere, som driver ICA i retning af en mere bæredygtig udvikling og position gennem deres krav og ønsker.

- Vores svenske dagligvarekunder er utroligt bevidste. Undersøgelser viser, at fremtidens kunder - eller ”00-talisterna” - som vi kalder dem, vil fravælge de varer, som ikke bliver emballeret og præsenteret på en bæredygtig vis. Investeringen i form af teknologi til lasermærkning ligger i leverandørleddet.

- Teknologien er relativt dyr, men på sigt vil reduktionen i forbruget af emballage føre til, at satsningen også bliver lønsom. Eksempelvis regner vi med at kunne spare over 200 kilometer plastfi lm per år alene på den økologiske avocado ved at bruge laser-mærkningsmetoden.

Hvilke nye mærkninger er på vej som de næste?

- Kiwi. I begyndelsen kommer vi kun til at lasermærke økologiske produkter, men i takt med, at teknikken bliver mere udbredt og effektiv, kommer der også lasermærkning på konventionelle produkter, siger Peter Hägg.

Af freelancejournalist Johan Erichs

Opdateret 10. nov 2020