Landets største tobaksproducent skærper priskrigen

Leverandører 1. okt 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Colourbox

Med prisfald på helt op til 10 kr. for en pakke Kings bevæger tobaksgiganten British American Tobacco (BAT) sig nu for alvor en i den priskrig, der begyndte i april, da afgiften på en pakke cigaretter steg med op mod 15 kr.

Tobaksgiganten, der sælger ca. 70 pct. af de cigaretter, der sælges lovligt i Danmark, sætter i løbet af oktober prisen ned på i alt 17 cigarettyper, viser en ny prisliste til detailhandlen.

De 17 cigarettyper udgør lidt mere end en fjerdedel af de cigaretter, der ryges. Prisnedsættelsen ligger på mellem 1,50 kr. og 10 kr. for 20 smøger. BAT satte i første omgang prisen på alle cigaretter op med de ca. 15 kr., som den nye afgift lyder på, men i løbet af sommeren satte producenten prisen ned igen på enkelte mærker - dog kun med nogle få kroner.

Sideløbende har konkurrenten Philip Morris sat prisen ned på nu omkring 12 typer cigaretter med et beløb, der svarer til hele afgiften. Priskrigen startede med, at hylderne længe efter afgiftsstigningen bugnede af tobak med gamle banderoler, til trods for at en hamstringsregel skal sikre, at afgiften hurtigt slår igennem.

Samråd slut oktober

Sundheds- og skatteordførere fra begge sider af folketingssalen har været på banen for at fordømme priskrigen, og skatteminister Morten Bødskov kalder priskrigen usmagelig.

- Hvis tobaksproducenterne på anden vis søger at omgå afgiftsstigningen, eksempelvis ved at dumpe priserne, må vi se nærmere på, hvilke initiativer vi kan sætte i søen for at dæmme op for problemet, sagde ministeren tidligere til Dansk Handelsblad.

Hos BAT ønsker kommunikationschef Alexander Barming hverken at kommentere på myndighedernes opfattelse af sagen eller prisændringerne.

- BAT udtaler sig hverken om andres eller egne priser i markedet. Vi kan blot konstatere, at Skattestyrelsen fejlagtigt har sendt afgiftsmærker ud til for lav pris til en eller flere af vores konkurrenter, skriver han i et mailsvar til Dansk Handelsblad med henvisning til Skattestyrelsens udstedelse af prismærkater på under 44 kr. til konkurrenten Philip Morris - stik imod lovens hensigt.

Men der går formentlig en rum tid, før politikerne gør noget ved prisdumpingen. Ministeren er kaldt i samråd, men det vil ifølge skatteministeriet først finde sted i slutningen af oktober.

Skattestyrelsen har sendt ekstraregninger for 10 mio. kr. til en række tobaksproducenter, fordi de har hamstret gamle afgiftsmærker, og samtidig vil styrelsen gå efter producenter, som hen over skæringsdatoen 1. april har frigivet cigaretpakker til gamle afgiftspriser fra deres lager til detailleddet.

- Det er min vurdering, at der kan være noget at komme efter her også. Men det kigger vi nærmere på i den kommende tid. Finder vi noget hos producenterne, kommer også de til at betale afgiftsforskellen, sagde underdirektør og ansvarlig for afgiftsområdet i Skattestyrelsen Anne Sofie Hedemann for kort tid siden.

Priskrigen handler i høj grad om at sikre sig markedsandele, inden det fra næste år bliver påbudt at gemme tobakken væk og at fjerne logoer og anden reklame på emballagen – så kan det nemlig blive sværere at få rygerne til at skifte mærke.

Opdateret 10. nov 2020