Kun 18 ud af 8500 produktlanceringer har succes
Ariel, Garnier, Scholl, Nivea, Vanish og Lay's er, ifølge en ny rapport fra Nielsen, blandt de få produkter, der inden for de seneste to år har opnået succes med produktlanceringer på det europæiske detailmarked.
I 'Breakthrough Innovation Report' analyseres 8500 produktlanceringer i Europa - og kun 18 af de analyserede produkter opfylder kriterierne for at blive klassificeret som en banebrydende innovation.
- De, som har skabt succesfulde lanceringer, har formået at udvikle produkter, som er unikke og appellerer til forbrugerne. Produkterne opfylder et behov hos forbrugeren på en ny og ofte mere effektiv måde. Og kommunikationen er klar og tydelig, så forbrugerne nemt kan se forbindelsen mellem deres behov og det, som produktet kan tilbyde dem, siger senior client executive Rasmus H. Sarauw-Nielsen fra Nielsen, Danmark.
For at få titlen som en 'breakthrough innovation' skal produktet først og fremmest bidrage med noget nyt. Derudover skal det generere 100 mio. kr. i løbet af det første år på markedet og efterfølgende fastholde mindst 90 pct. af salget i andet år.