Knap 30 år med spotvarer
Når Nettos kunder går på opdagelse i kædens spotvarer, er det nok de færreste, der tænker over, hvor fænomenet spotvarer egentlig kommer fra.
Det er der formentlig heller ret mange af kædens ansatte, der gør.
Men rent faktisk er spotmarkedet Nettos første direktør, Mads Krages, opfindelse. Ifølge Hanne Sindbæks bog om manden bag Dansk Supermarked, Herman Salling, ”Vi kan ikke sidde her til juleaften”, fandt Mads Krage på spotvarerne i begyndelsen af 90’erne, fordi han manglede noget, der kunne trække flere kunder ind i butikken i de stille timer.
Da Netto i forvejen havde faste lave priser, fandt han – inspireret af Lars Larsens ”jeg har et godt tilbud…” på at købe ekstra billige partier ind af nogle varer, som butikkerne kun skulle sælge i en kort periode.
T-shirts i håbløse farver var blandt de første tilbud. De var dog for håbløse, så han ansatte en helt ung Fie Hansen-Hoeck – i dag selvstændig konsulent og bestyrelsesformand for Madkulturen – til at finde de helt rigtige varer.
Hendes første fund var et parti på 10.000 altankasser, som solgte godt. Næste gang var det dåsekastanjer, der som regel kun blev solgt i specialbutikker. De blev solgt i Netto for 5 kr.
Derefter gik det slag i slag med varer som Nettos kvindelige kunder ikke kunne leve uden – og Netto blev som den første discountkæde kendt for sine spotvarer. Siden er alle landets andre discountbutikker fulgt efter.
KILDE: ”Vi kan ikke sidde her til juleaften”