Klimarådet anbefaler stor afgiftsstigning på oksekød og mælk

Leverandører 9. mar 2020 -
This describes the image
Foto: Colourbox
Skrevet af: Søren Tougaard

I en ny rapport fremlægger Klimarådet en række anbefalinger, så Danmark kan indfri ambitionen om at reducere CO2-udledningen med 70 pct. i 2030.

Og budskabet fra Klimarådet er klart: vi når ikke målet, hvis vi fortsætter som hidtil.

Som en central element anbefaler Klimarådet derfor en drivhusafgift, der skal gøre det væsentligt dyrere at udlede CO2 og andre drivhusgasser.

Helt konkret foreslår Klimarådet, at drivhusafgiften bør lægge på ca. 1500 kr. per kilo tons CO2 i 2030.

Det svarer til, at et halvt kilo oksekød f.eks. bliver 13 kr. dyrere i 2030, mens en liter mælk vil stige med ca. 2 kr.

- I dag er det danske afgiftssystem lidt af en rodebunke, og vi mener derfor, at systemet snarest bør ændres, så vi får en ensartet afgift, der har et væsentligt højere niveau end i dag. Samtidig skal vi sikre os, at produktionen ikke bare flytter til et andet land, så forureningen foregår derfra, hvilket kan håndteres med et såkaldt bundfradrag til konkurrenceudsatte virksomheder, lyder det fra Peter Møllgaard, formand for Klimarådet.

Kritik fra erhvervsorganisationer

I Dansk Erhverv anerkender man, at Klimarådets rapport indeholder flere konkrete forslag om blandt andet den offentlige sektors rolle, udnyttelse af overskudsvarme og behov for nye innovative løsninger.

Men især Klimarådets afgiftsforslag virker i Dansk Erhvervs optik løsrevet fra den virkelighed, danske virksomheder og lønmodtagere befinder sig i.

Ifølge Dansk Erhverv vil en så høj CO2-afgift trække konkurrencekraft ud af Danmark og få grænsehandlen til at eskalere yderligere.

- Problemet her er, at hvis vi f.eks. hæver CO2-afgiften markant, sådan som Klimarådet foreslår, så vil det få store konsekvenser. Det vil føre til stop for investeringer og udflytning af arbejdspladser til andre lande, hvor der ikke er de samme omkostninger. Det vil særligt ramme dem, der pendler i bil til og fra arbejde og i øvrigt alle i form af markant højere transportomkostninger. Det vil helt enkelt trække Danmark ud af balance, særligt det arbejdende folk i landdistrikterne får en stor ekstraregning, siger Ulrich Bang, klima- og energichef i Dansk Erhverv

Også i Dansk Industri frygter man, at en høj dansk CO2-afgift på 1.500 kr. per ton vil skade den grønne omstilling, koste job - og i sidste ende gøre Danmark fattigere.

- Hvis vi beskatter danske virksomheder og arbejdspladser som voldsomt, vil mange skulle skrue kraftigt ned på deres grønne investeringer eller flytte aktiviteter til udlandet. Og hvis virksomhederne vælger at flytte, taber både Danmark og klimaet, fordi skattekroner, job og CO2-udledning flytter til et andet land, siger DI's adm. direktør Lars Sanddahl Sørensen.

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?