Kampen om at være størst
Landets to store bryggerier, Carlsberg og Royal Unibrew, kæmper om retten til at kunne kalde sig markedsleder inden for den store vækstkategori, økologisk øl.
Nye tal fra Nielsen viser, at de begge kan have retten til at stå øverst på skamlen. Det kommer an på, hvordan man ser på salgstallene.
Ser man på de enkelte mærker, viser tal fra Nielsen, opgjort i volumen år til dato, at Tuborg Rå topper hitlisten med en markedsandel på 28 pct. med Ørbæk på andenpladsen og Royal Classic Øko og Royal Pilsner Øko på henholdsvis tredje- og fjerdepladsen.
Ser man derimod på bryggerier, ryger Royal Unibrew op på toppen, hvis man lægger salgstallene for bryggeriets to mærker, Pilsner Øko og Classic Øko, sammen. I så fald smutter Royal Unibrew lige forbi Tuborg og kan derfor kalde sig markedsleder i det økologiske ølsegment.