Kædernes konfekturesalg faldt med 170 millioner i 2018
Mens danskerne slukkede tørsten i læskedrikke og kolde øl, lagde sidste sommers hedebølge en anderledes naturlig dæmper på den søde tand og trangen til chokolade og ekstra blød lakrids og vingummi.
Nye tal fra analysebureauet Nielsen viser, at det samlede konfekturesalg i dagligvarebutikkerne faldt med 168 mio. kr. inkl. moms sidste år mod en stigning på 111 mio. kr. i 2017.
Blandt de store varegrupper indenfor konfekture var der i 2018 størst tilbagegang på salget af chokoladeplader, der faldt med 78 mio. kr. til 935 mio. kr. i dagligvarehandlen, men også salget af mindre varegrupper som bolcher og vingummi gik tilbage.
Vejret har stor betydning
- Vi kunne sidste år se, at salget på en del konfekturekategorier faldt på grund af varmen, og den kolde og våde sommer i 2017 får også udviklingen til at se lidt voldsommere ud end ellers, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen, detailanalytiker og leder af Nielsens marketing og kommunikation i Norden.
Det store salg af konfekture afspejler, at Danmark er en nation af slikglade forbrugere. Sidste år købte forbrugerne samlet set konfekture for 6,6 mia. kr. inkl. moms alene i dagligvarebutikkerne, viser tallene fra Nielsen.
Dette skal ses i lyset af et samlet dagligvaremarked på ca. 143 mia. kr. inkl. moms ifølge Retail Institute Scandinavia. Dermed udgør slik og chokoladesalget ca. 5 pct. af kædernes samlede omsætning indenfor dagligvarer.
Skarpe tilbud
Blandt de hjemlige slikproducenter faldt omsætningen mest hos Haribo Lakrids med 21 pct. til 281 mio. kr., men det varme vejr betød også, at salget af bland-selv-slik ikke voksede med samme hast som tidligere.
Mens salget af bland-selv-slik i dagligvarebutikkerne steg med 16 pct. i 2017, voksede salget "kun" med lidt over 4 pct. sidste år til ca. 563 mio. kr. Netop bland-selv-slik benytter kæderne i stigende grad til at skabe trafik.
F.eks. kører discountkæden Rema 1000 lige nu priser til 5,95 kr. for 100 gram bland-selv-slik fredag og lørdag, mens Lidl også er ved at få bland-selv-slik fra Candyking i alle kædens butikker, oplyser Philip Berg, landechef for Candyking Danmark.
Denne udgave er rettet i forhold til den oprindelige udgave, hvor det samlede konfekturesalg i dagligvarebutikkerne var opgjort til 11,36 mia. kr. inkl. moms. og faldet i 2018 var opgjort til 243 mia. kr.
Læs også: Kæder skaber trafik med bland-selv-slik