Kæder: Vi sparer ikke penge på at donere mad
En fond til gavn for de frivillige organisationer, der indsamler og uddeler overskudsmad, kan have lange udsigter.
Men de dagligvarekoncerner/kæder, der har svaret Dansk Handelsblad på, om de vil støtte en sådan fond, vil gerne kigge på nye muligheder.
Madspildspioner Selina Juul foreslår, at dagligvarekæder og fødevareproducenter putter penge i en fond, hvor de frivillige organisationer kan søge penge.
Selina Juul mener, at de sparer penge på affaldshåndtering, når de frivillige henter datovarerne.
Dansk Handelsblad har spurgt Rema 1000, Coop, Salling Group, Dagrofa, Lidl, Aldi, Mærkevareleverandørerne, Arla, Danish Crown, Royal Greenland og Kohberg, om de "vil være villige til at smide penge i en fond, der skal dele penge ud til alle de organisationer, hvorfra ulønnede hver dag deler overskudsmad ud til socialt udsatte".
Kun nedenstående har svaret Dansk Handelsblad. Det er sket via mail.
Sparer ikke penge
Fra Dagrofas CSR-ansvarlige Morgen Werge lyder det, at butikkerne muligvis "får en marginal besparelse på affaldsbortskaffelsen, men omvendt er der jo marginalt øgede omkostninger til ekstra håndtering".
Dagrofa vil derfor ikke støtte en fond med begrundelse, at koncernen sparer penge.
- Derimod kunne et tættere samarbejde med organisationerne måske i nogle tilfælde være relevant, men det skal så være, fordi vi så sammen kan skabe yderligere værdi for begge parter, siger Mogens Werge, der samtidig udtrykker stor respekt for de frivillige organisationer.
Fra Aldi lyder det samstemmende, at man ikke sparer penge på at donere overskudsmad - tværtimod.
- Men vi er meget opsatte på at tage del i løsningen omkring madspildet i Danmark. Hvorvidt en fond er en del af den løsning, kræver meget mere konkret viden om fonden, før vi tager stilling. Men vi er som udgangspunkt meget åbne for at kigge på alle de løsninger, der kan skubbe tingene i den rigtige retning, siger vicedirektør i Aldi Danmark med ansvar for CSR, Thomas Bang.
Vil kende fonden først
Fra Lidl lyder det, at discountkæden gerne vil høre mere om en sådan fond.
- Det lyder som en rigtig spændende idé, og vi kan naturligvis kun bakke op om, at vi også som branche tager et fælles socialt ansvar. Vi har i forvejen et meget klart fokus på madspild, siger Lærke Skaksen.
Hun tilføjer, at Lidl bl.a. arbejder tæt sammen med Blå Kors op til jul og påske.
Direktør for Mærkevareleverandørerne, Niels Jensen, ønsker ikke at kommentere en fond, som han ikke kender de nærmere omstændigheder omkring.
Fra Arla Foods lyder det ligeledes, at mejerikoncernen ikke "hverken kan eller vil tage stilling til at støtte en fond der ikke eksisterer endnu”.
- Arla Foods er stærkt engageret i at reducere madspild, og derfor samarbejder vi med Fødevarebanker på tværs af Europa. Derudover udvikler Arla Foods nye emballagetyper til mejeriprodukter der skal mindske madspild og giver samtidig også inspiration til madplanlægning og anvendelse af rester fra diverse måltider, siger pressechef i Arla Foods Åse Andersson.