Kæder skaber trafik med bland-selv-slik
Dansk hygge og en slikskål på bordet går hånd i hånd. Vi danskere spiser hver især mere end otte kilo slik om året, hvilket gør os til det næstgladeste slikfolkefærd i verden, kun overgået af finnerne.
Og slikglade børn og voksne kaster sig i stigende grad også over at blande deres slikposer selv. Mens danskernes hang til slik faldt sidste år som følge af den rekordvarme sommer, steg salget af bland-selv-slik i dagligvarebutikkerne omvendt med mere end 4 pct.
Dermed er salget af bland-selv-slik i dagligvarebutikkerne steget med over 21 pct. på blot to år og udgjorde sidste år ca. 563 mio. kr. inkl. moms, viser tal fra analysebureauet Nielsen.
Benhård konkurrence på pris
På facaden hos flere Rema 1000-butikker hænger der i øjeblikket store bannere, der reklamerer for bland-selv-slik til 5,95 kr. for 100 gram fredag og lørdag.
Og hos Candyking Danmark mærker man en stigende interesse fra dagligvarekædernes side.
- Kæderne har jo fundet ud af, at det er interessant at bruge bland-selv-slik som trafikskaber, og vi har haft kundetilvækst af flere discountere. I Lidl har vi kørt test og er i gang med at udrulle konceptet i alle deres butikker, mens store kæder som Føtex, Bilka og Coops kæder har haft vej-selv-slik i en del år efterhånden, fortæller Philip Berg, landechef i Candyking Danmark.
Candyking Danmark, der er ejet af Cloetta Danmark, er markedsleder på bland-selv-slik herhjemme. I 2018 var Candykings omsætning i nærheden af 200 mio. kr., og dermed udgør bland-selv-slik efterhånden ca. halvdelen af Cloetta Danmarks samlede årsomsætning på 450 mio. kr.
Kædernes intense konkurrence på bland-selv-slik presser også Candyking på prisen. Og med udsalgspriser på 6 kr. for 100 gram er der ikke meget avance tilbage.
- Der er to ting, vi kæmper enormt meget med i Danmark. Det ene er afgiften på 25,97 kr. per kilo slik plus en høj moms, og trækker man de beløb fra, er der jo ikke mange penge tilbage til os som producenter eller til kæderne som kunder.
- Vi har jo forhandling med kæderne om prisen, og der er ingen tvivl om, at den pressede pris på markedet gør, at vi også bliver mødt med et pres fra kæderne, siger Philip Berg.
Mere vækst i posen
Selv om salget af bland-selv-slik har været stærkt stigende i dagligvarehandlen de senere år, udgør området endnu under 10 pct. af branchens samlede konfekturesalg på 6,6 mia. kr. inkl. moms.
Nok er der dagligvarekæder som Netto og Aldi, der endnu ikke har Candyking i deres butikker, men ifølge Philip Berg ligger det største vækstpotentiale gemt i at øge salget i de dagligvarebutikker, hvor Candyking er i dag.
- Kigger man på andre markeder i Norden, har vej-selv-slik en større andel af markedet i Sverige og Norge end i Danmark, så vi forventer absolut en vækst, fordi de danske forbrugere endnu ikke handler bland-selv-slik, som vi ser det i andre nordiske lande.
Siden starten af 2018 har Candyking Danmark været ejet af konfekturevirksomheden Cloetta Danmark, men Candyking har trods det nye ejerskab valgt at holde fast i det oprindelige koncept, så man i konceptet også har varianter fra blandt andre Haribo, Toms og Carletti.
Og det er netop styrken ved Candykings koncept, som har sin oprindelse i Sverige, mener Philip Berg.
- Vi formår at have danskernes favoritter i vores sortiment. Cloetta ejer os og er også selv producent, men vi har især også et samarbejde med Haribo, Toms og Carletti. Vi vil holde fast i de kendte mærker, der er i Danmark, men det er også farligt at hvile på laurbærrene, så vi vil fortsat udvikle vores koncept, siger Philip Berg.
Læs også: Kædernes konfekturesalg faldt med kvart milliard i 2018