Kæder kræver bedre produktdata
Leverandører har fortsat for mange fejl i produkternes stamdata, så kæderne og grossisterne kræver bedre datakvalitet.
Dagligvareleverandørerne forsyner kæder og grossister med data om de enkelte produkter. Det er i dag et krav for at kunne handle med kæderne.
Leverandørernes produktdata indeholder imidlertid så mange fejl, at handlen nu ønsker bedre datakvalitet. Fra februar kan leverandørernes produkter sendes til GS1 Denmark, hvor virksomheder kan få tjekket deres fysiske produkter op mod de data, som de har angivet i GS1Trade Sync.
– Flere kæder og grossister skriver ind i deres samhandelsaftaler med leverandørerne, at produkterne skal gennem et fysisk tjek inden leverance, siger Morten Buch, der er ansvarlig for FMCG og services i GS1 Denmark.
Den nye service, som GS1 Denmark tilbyder branchen, hedder GS1 Trade Exact.
Fejl i data
Undersøgelser fra GS1 har flere gange vist, at der er mange fejl i leverandørernes stamdata.
Den seneste undersøgelse er fra september 2015, hvor GS1 Denmark undersøgte datakvaliteten på kolli og forbrugerenheder, dvs. det enkelte produkt, som kunderne finder på butikshylden.
GS1 målte længde, bredde og dybde af produkt og kolli på 220 produkter og sammenlignede med de tal, der var meldt ind i GS1 Trade Sync stamdatabasen. Der var fejl på ca. 29 pct. af forbrugerenhederne og ca. 46 pct. af kolli.
Ifølge GS1 Denmark er der flere årsager til de dårlige produktdata.
For det første er det svært at måle på en konsekvent og præcis måde. For det andet er der mange fejl på produkter, der er bløde eller uformelige, typisk poser. Den hyppigste fejl er imidlertid, at man bytter om på bredde og dybde. Endelig er det et problem, at data ikke bliver opdateret.
– For kæderne og grossisterne er det dyrt at tjekke de mange produktdata og eventuelt selv at rette dem, forklarer Morten Buch.
GS1 Denmark tilbyder desuden en anden ny service, GS1Trade Image, så leverandørerne kan få taget marketing- og planogramfotos i den rette kvalitet.
Foodservicevirksomheder og kæder har behov for marketingfotos til deres webshops, fordi deres kunder i stigende grad køber varer online, og man ved at en god kvalitet af produktfotos er en afgørende faktor i forhold til køb.