Industrien er klar til convenience-vækst

Leverandører 27. feb 2017 -
This describes the image
Foto: John Ehbrecht
Skrevet af: Henrik Denman

Fødevareproducenterne ser et stort potentiale inden for convenience og ser gode muligheder for at få del i den vækst, der ligger i danskernes ændrede madvaner.

En ny rapport fra Madkulturen godtgør, at de nemme løsninger i køkkenet er det hurtigst voksende dagligvareområde, især hos de yngre forbrugere.

Brancheorganisationen DI Fødevarer vurderer, at det betyder et potentiale for vækst for fødevarebranchen. Branchedirektør i DI Fødevarer, Leif Nielsen, siger, at forbrugernes ændrede opfattelse af convenienceprodukter samtidig er en cadeau til industrien.

– Når forbrugerne ser virksomhedernes produkter som en naturlig del af deres madlavning, er det udtryk for, at forbrugerne føler, at de hverken går på kompromis med smag, sundhed eller kvalitet i forhold til, hvis de selv laver måltidet fra bunden.

– Det vidner om, at forbrugerne har stor tillid til de produkter, de køber, hvilket er en stor anerkendelse for virksomhederne.

Stigende salg

Salget af convenienceprodukter i Danmark er stigende. Tal fra Coop viser således, at salget af convenienceprodukter steg med 26 pct. fra 2013 til 2015. Tallet dækker over færdigretter samt sovs og færdigsnittet salat, der gør madlavningen lettere.

I foråret 2016 lancerede flere fødevareproducenter en række nye færdigretter, som betød, at salget af færdigretter steg med 60 pct. i første halvår af 2016.

Opdateret 10. nov 2020