Indtjeningen halveret hos nordjysk oste-specialist

Leverandører 9. jun 2021 - 1 min læsetid
This describes the image
Foto: Nordex Food
  • Trods omsætningsfremgang faldt driftsresultatet i Nordex Food med 5 mio. kr. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Med salg til detail, foodservice og industri har den nordjyske oste-producent Nordex Food år for år øget aktiviteterne og har i dag kunder i Nordamerika, Europa, Mellemøsten, Afrika, Asien og Australien.

I 2020 formåede virksomheden at øge omsætningen med næsten 4 pct. til 847 mio. kr. 

Trods fremgangen på toplinjen blev driftsresultatet halveret til 5,1 mio. kr. mod 10 mio. kr. i 2019. Også virksomhedens overskud gik tilbage med 5,5 mio. kr. til 3,7 mio. kr. 

"Årets resultat er tilfredsstillende markedsvilkårene taget i betragtning. Specielt har Covid-19 (2. bølge) haft en betydelig negativ effekt på indtjeningen", lyder det i ledelsesberetningen. 

Kraftigt stigende udgifter

Familieejet Nordex Food med hjemsted i Dronninglund producerer og sælger hvide middelhavsoste under navne som Taverna, Sÿtdiyari, Akadia, Yamas og Monte Christo, foruden private label til en lang række kunder. 

I 2021 ser selskabets ledelse fortsat store usikkerheder på grund af coronasituationen, men ledelsen forventer kraftigt stigende priser på både råvarer, emballage og transport. 

Derfor er forventningen et resultat i niveauet 2-3 mio. kr. i indeværende år. 

Opdateret 9. jun 2021

Vil du vide mere?