Indkøbskurvene bugner med dansk frugt og grønt

Leverandører 10. jul 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Økologisk Landsforening

Hos onlinesupermakedet Nemlig.com har man i årets første seks måneder set en markant tendens i salget af frugt og grønt - forbrugerne vælger i stigende grad danskproducerede produkter.

Samlet set er salget af danskproduceret frugt og grønt vokset med 65 pct. i første halvår af 2020.

Det skriver Nemlig.com i en pressemeddelelse.

Især den gode sæson for danske bær har skubbet salget op. Hindbær er i årets første seks måneder vokset mere end 150 pct, skarpt efterfulgt af solbær, der er vokset med 120 pct., ligesom salget af brombær er næsten fordoblet i første halvår af 2020.

Topkvalitet

En af Nemlig.coms danske leverandører er Torup Bakkegård, som blandt andet leverer økologisk spidskål. Generelt er salget af økologisk spidskål i år vokset til det over det femdobbelte, sammenlignet med året før, hvilket har betydet en meromsætning på 50 pct. for Torup Bakkegård.

Ifølge Nemlig.com er det dog ikke kun de økologiske produkter, som oplever de høje vækstrater.

- Salget af danske frugt og grøntsager er steget med raketfart i løbet af de første seks måneder af 2020, og det skyldes blandt andet, at kvaliteten af både konventionelle og økologiske varer er helt i top i år. Flere forbrugere efterspørger danske frugt og grøntsager, når de handler ind på nettet, og det kan blandt andet skyldes hensynet til klimaet og ønsket om flere økologiske varianter. Derfor har vi også øget vores bestilling af danske varer i år, da vi kan se, at efterspørgslen i år har været større blandt vores kunder, lyder det fra Jack Enevoldsen, kategori-direktør i nemlig.com.

I en spørgeundersøgelse fra analyseinstituttet Yougov i maj svarer hver tredje dansker (32 pct.), at de anser det som vigtigere at købe danske varer. Hver fjerde dansker (26 pct.) har øget sit forbrug af danske varer.

Opdateret 10. nov 2020