Hver tyvende vare på tilbud er slik
Godt hver tyvende vare i ugens kampagneavis er chokolade, vingummi eller lakrids, og kampagnetrykket på de usunde varer har været uændret de seneste tre år.
Det viser en helt ny analyse, som konsulenthuset iCoCo har foretaget for Dansk Handelsblad.
Dagligvarekæderne har haft fokus på sundhed de seneste år. Flere kæder har rykket nødder, tørret og frisk frugt op til kassen og skåret ned på slikket, og nye produkter som nødder af forskellig art har fået mere plads i butikkerne.
Derudover markedsfører flere kæder sig opskrifter på sund mad eller diætister, der giver gode råd om sund kost.
Men når det kommer til kampagneaviserne, er der ikke sket nogen ændring.
- De gode intentioner må åbenbart vige for den forretningsmodel, der er bygget ind i systemet med markedsføringstilskud. Rigtig mange af de store mærkevareleverandører findes i kategorien slik - eksempelvis Toms, Mondelez, Haribo, Nestle, Mars, Carletti, DK-Konfekture og Cloetta, og deres markedsføringsbidrag er det sikkert ikke sjovt at takke nej til. Men leverandørerne er ikke uden skyld – kampagneavisen er et af deres vigtigste våben, når det gælder om at vinde markedsandele, siger direktør for iCoCo, Claus Nykjær.
Mens 5,2 pct. af tilbuddene i 2013 og 2014 var slik, udgjorde frugt og grønt til sammenligning 5,6 pct. af tilbuddene i ugens aviser i 2013 og 2014. Tallene får de første tre kvartaler af 2015 er stort set uændrede fra de tidligere år.
Der er dog næsten sket en fordobling af den ugentlige markedsføring af økologisk slik fra 2013 til 2015, så de økologiske tilbud nu udgør 1 pct. af alle tilbud.
Kiks og kager udgjorde henholdsvis 2,7 og 2,8 pct. af tilbuddene i 2013 og 2014, og snacks udgør 1,3 pct. begge år.
Tekst og foto: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk