Hver anden dansker køber økologi hver uge
Flere end halvdelen af de danske forbrugere (51,4 pct.) lægger økologiske varer i indkøbskurven mindst en gang om ugen, viser nye tal fra 2017, som analyseinstituttet GfK ConsumerScan har trukket for Økologisk Landsforening.
I 2016 lå tallet på 48,7 pct.
Den positive udvikling i salget af økologi betyder, at mange varer efterhånden har opnået en meget høj økologisk markedsandel, men eksempelvis kød halter bagefter.
- Salget af økologisk kød er vokset i de senere år. Men til trods for, at langt flertallet af danskerne ifølge undersøgelser går op i dyrevelfærd, er det stadig kun mellem 3,5 og 8 procent af det oksekød, fjerkræ og svinekød, som sælges i dagligvarehandlen i dag, der er økologisk, siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.
Varernes økologiske markedsandel i pct.:
Havregryn 52,3, Gulerødder 42,3, Yoghurt naturel 38,8, Æg 32,6, Mælk 31,6, Bananer 30,6, Mel 30,1, Appelsiner 27,7, Pasta 27,0, Smør 16,4, Æbler 16,2, Tomater 14,0, Müsli 13,3, Juice 10,1, Ketchup 8,7, Oksekød 8,6, Kaffe 7,0, Rugbrød 4,5, Fjerkræ 4,1, Svinekød 3,5