Hollandsk private label-messe skal styrke eksport af dansk økologi
Over 14.000 deltagere og besøgende lagde vejen forbi PLMA-messen i Amsterdam sidste uge, hvor 2500 virksomheder havde stillet op til den årlige private label-messe afholdt af Private Label Manufacturers Association.
En af standene var en økologisk fællesstand arrangeret af Organic Denmark – Økologisk Landsforening, som den hedder herhjemme. Fra foreningens side er messen en måde at skabe mere international forretning til danske økologiske producenter.
- Jeg ved, det kommer til at øge salget af økologiske varer til udlandet for danske virksomheder. Formålet med at tale med de internationale beslutningstagere er at øge eksporten ved at hjælpe virksomhederne med at få flere kontakter, få aftaler igennem og øge omsætningen, så de får nogle flere varer ud i butikkerne internationalt, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.
Internationalt økologisk omdømme
Det er tredje gang, det økologiske kafferisteri ZoZozial Coffee er med på messen, og deltagelsen er noget, indehaver Henrik Almlund kan se på ordreindgangen.
- Det øger helt sikkert vores mulighed for at eksportere varer. Der er stor efterspørgsel efter vores økologiske produkter. Jeg har netop fået en mail fra en stor fransk kæde, som er meget interesseret i at købe noget hos os. Jeg tolker det sådan, at det er, fordi vi er førende på økologi i Danmark. Vi har et godt ry for vores økologi og vores produkter uden for landets grænser, siger han.
Henrik Almlund påpeger, at langt størstedelen af kaffen fra det fynske øko-risteri bliver eksporteret, og en stor del af eksportmarkedet er til kæders private label-sortiment.
Kommercielt fokus
Potentielle samarbejdspartnere blev mødt af bl.a. danske økologiske mejeri- og morgenmadsprodukter, brød og snackbarer på den danske øko-stand.
- På selve messen handler det om at servicere de internationale beslutningstagere, der møder op. Vi har haft møder med mange forskellige kæder, hvor vi har haft mulighed for at vise virksomhedernes produkter, siger hun.
PLMA-messen er, med Pernille Bundgårds ord, forholdsvis dyr at komme ind på. Derfor er der også et stramt kommercielt fokus.
- Der er ikke så meget støj fra forbrugere, emballagesælgere og alt muligt. Det er en meget fair messe på den måde, at der er nogle, der har noget at sælge, og nogle, der har noget at købe, siger hun.
Derfor glæder hun sig også over, at virksomhedsmedlemmerne har fået kontakter til kæder fra hele verden, som kan hjælpe de økologiske producenter med at eksportere flere af deres varer, både under eget mærke og som private label.