Harboes Bryggeri leverer millionunderskud i halvårsregnskab

Leverandører 13. dec 2019 -
This describes the image
Foto: Harboes Bryggeri
Skrevet af: Søren Tougaard

Svære markedsforhold i Sydamerika og Afrika, ekstraordinære omkostninger efter et pludseligt exit fra to direktører og en bestyrelsesformand dagen før første halvårsregnskab for 2019/20 samt et skuffende salg af egne brands.

Der er nok at tage fat på for den nye ledelse anført af bestyrelsesformand Bernhard Griese og den konstitueret adm. direktør Søren Malling.

Læs også Adm. direktør og bestyrelsesformand forlader Harboes Bryggeri

I det netop offentliggjorte regnskab for første halvår kom bryggerikoncernen ud med et underskud på 7,3 mio. kr. mod et overskud på 10,2 mio. kr. i den tilsvarende periode sidste år.

Harboes Bryggeri formåede at hæve omsætningen en anelse til 728,5 mio. kr., svarende til en beskeden vækst på 0,4 pct. Derimod faldt EBITDA-resultatet med 24 mio. kr. til 43 mio. kr.

"Første halvårs resultat er ikke tilfredsstillende. "Vi har været udfordret af vanskelige markedsbetingelser og ekstraordinære begivenheder, som belaster både omsætning og indtjening. Det har særligt været omsætningen af vores egne brands, som ikke har udviklet sig som ventet, og vi arbejder målrettet med at rette op på og håndtere de markedsmæssige udfordringer, siger den nytiltrådte bestyrelsesformand Berhard Griese.

Fokus på effektiviseringer

Harboe justerede i en selskabsmeddelelse i slutningen af oktober forventningerne til regnskabsåret 2019/20 til et EBITDA i niveauet 70-80 mio. kr. mod tidligere i niveauet 105-115 mio. kr. og et negativt resultat før skat i niveauet 20-30 mio. kr. mod tidligere et positivt resultat i niveauet 5-10 mio. kr.

Og Harboe fastholder disse forventninger til hele året. Således vil bryggeriet i andet halvår implementere et nyt effektiviseringsprogram, som vil have fokus på effektiviseringer og besparelser på tværs af alle funktioner i koncernen, hedder det i regnskabet.

"Vi har en række initiativer i gang med henblik på at sikre, at vi i andet halvår får genskabt væksten i salget af egne brands. Initiativerne skal sikre, at vi får realiseret potentialet i vores produkter og egne brands og genskabt værdiskabelsen til vores aktionærer, lyder det fra bestyrelsesformanden."

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?