Happy Chicken-mærke fortæller restaurantgæster om dyrevelfærd

Leverandører 31. okt 2019 -
This describes the image
Dyrevelfærd kyllinger og Happy Chicken Project og mærke Foto: Happy Chicken Project

Mens mange fødevarer i supermarkedet er fyldt med mærker for eksempelvis økologi, fuldkorn og dyrevelfærd, er det som oftest sværere at finde ud af, hvordan eksempelvis livet for den kylling, der serveres på cafeer, tankstationer og i restauranter, har været.

Ifølge beregninger fra Landbrug & Fødevarer er op mod 80 pct. af den kylling, vi spiser on-the-go, importeret fra udlandet.

En ny mærkningsordning, Happy Chicken Project, skal informere om kyllingens velfærd. Bag initiativet står fjerkræsproducenten Scandi Standard med brands som Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana og Manor Farm.

Happy Chicken-produkter er nu i handlen over hele landet, blandt andet på Q8 tankstationer.

Forbrugerne vil dyrevelfærd

Halvdelen af danskerne mener ifølge en ny undersøgelse fra Scandi Standard, at dyrevelfærd og fødevarernes oprindelse i høj eller meget høj grad er vigtige. Til sammenligning er det kun hver fjerde, der vurderer, at økologi er vigtigt.

- Undersøgelsen understreger, at selvom økologi har vundet indpas herhjemme, så er danskerne i den grad stadig interesserede i, hvor fødevarerne kommer fra, og om dyrene har haft et godt liv. Det paradoksale er, at det ikke i særlig grad har smittet af på foodservice-sektoren, hvor det ofte er svært at finde ud af, hvor fødevarerne stammer fra. Det forsøger vi nu at gøre noget ved, ved at give forbrugerne et tydeligt kvalitetsstempel at handle ud fra, siger Anne Gitte Elbronn, talsmand for Happy Chicken Project.

Happy Chicken Project-mærket viser, at kyllingen er en nordisk, antibiotikafri velfærdskylling.

Ifølge tal fra Landbrug & Fødevarer spiste danskerne ude for næsten 45,7 mia. kr. i 2018, hvilket er en stigning på 16 pct. på tre år. Derudover blev der solgt færdigretter for knap 2,3 milliarder kroner i detailhandlen svarende til en stigning på 76 pct. sammenlignet med 2004.

7-Eleven meddelte i sommer, at alle pølser med svinekød fremover ville være produceret af kød fra Frilandsgrise: Conveniencekæde putter frilandsgris i hotdogsen

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?