Hanegal søger vækst i convenience
Fødevareproducenten Hanegal vil hente øget vækst gennem produktion af færdigretter.
Gennem de seneste år har Hanegal udviklet en række vegetariske og veganske færdigretter til detailhandlen, ligesom selskabet har udviklet et samarbejde med Coop, som sælger Hanegals færdigretter i butikkerne. Selskabet ser så stort et vækstpotentiale i den kategori, at produktionen at convenienceprodukter placeres i et helt nyt selskab.
Ifølge selskabets grundlægger og direktør Ulrich Kern-Hansen har Hanegal investeret stort i udviklingen af færdigretter på køl, og de fylder mere og mere i produktionen.
Hanegal har hovedkontor i Silkeborg og produktion på fabrikken i Haderslev. For at sikre plads til fremtidig vækst flytter Hanegal produktionen af færdigretter til et nyt selskab, Hanegal Convenience, som blev etableret i januar i år.
– Stiftelsen af Hanegal Convenience udspringer af, at vi ser et stort vækstområde inden for både den oprindelige forretning med pålæg og pølser og inden for færdigretter, sagde Ulrich Kern-Hansen forleden til nyhedssitet Fødevarewatch.
Ny produktion
Hanegal arbejder nu med planer om at flytte Hanegal Convenience til en ny adresse. Det vil ske inden udgangen af 2018.
Ulrich Kern-Hansen siger, at Hanegal har behov for at få tilført nye kompetencer, hvis selskabet skal udnytte det store potentiale, der ligger inden for salget af sunde færdigretter.
Med i overvejelserne indgår muligheden for at etablere et samarbejde omkring udvikling og produktion af færdigretter sammen med en partner.
Hanegal Convenience er stiftet sammen med investerings- og rådgivningsvirksomheden Kamelhuset, men selskabet kan også have behov for at indgå et partnerskab omkring den faglige del af udviklingen af Hanegal Convenience.
Ulrich Kern-Hansen siger, at konkurrencen på markedet for færdigretter allerede er ved at blive hård. Ikke blot er der flere danske konkurrenter, men også hollandske producenter.
Markedet for færdigretter har udviklet sig hastigt i de senere år, ikke mindst som følge af Coops øgede satsning på convenience. Forbrugernes interesse for at købe convenienceprodukter mærkes ikke kun i dagligvarehandlen, men også hos leverandørerne af måltidskasser, som for år tilbage kun tilbød råvarer til madlavningen, men som nu i stigende grad tilbyder færdigretter, der blot skal varmes op i ovnen hjemme.