Hanegal laver dagligt mad til knap 7000 børn og voksne
Sammen med dampen stiger duften af kødsovs op af den 300 liter store gryde, da en produktionsmedarbejder vipper låget op.
Ved siden af står en tilsvarende gryde med samme indhold: 250 kg kødsovs.
Sovsen skal bruges til lasagne, men hvilken af Hanegals omkring 15 forskellige opskrifter der er brugt, kan direktør og medejer af den økologiske fødevareproducent, Cees Kuypers, ikke fortælle på stående fod.
- Til nogle af lasagneopskrifterne benytter vi fuldkornslasagne. Det kunne være til Fru Hansens Kælder, der leverer mad til børnehaver. Nogle opskrifter indeholder eksempelvis mere salt end andre. Salt er en smagsforstærker, og for nogle kunder er smagen vigtigere reduktion af salt siger Cees Kuypers.
[caption id="attachment_72009" align="aligncenter" width="300"] Foto: Hanegal[/caption]
Smag og krydring er en konstant diskussion og balance, og Hanegals kunder får som regel det sidste ord.
- Der er altid en proces med smagsprøver og diskussion om styrke af krydring, konsistensen, fuldt måltid eller tilbehør, pris og emballage. Vi forsøger at udpege den primære målgruppe til et nyt produkt, og så i samråd med kunden beslutte ovenstående spørgsmål, siger Fie Graugaard.
Hun grundlagde virksomheden i 1990 som en økologisk svinefarm sammen med Ulrich Kern-Hansen, som hun senere blev gift med. De to ejer fortsat 80 pct. af Hanegal Holding A/S, der står bag Hanegal og Hanegal Convenience. Svinefarm og slagteri er ikke aktive i dag, men idealerne lever.
Hanegal Convenience blev skabt sidste år, da der for alvor var kommet gang i med produktionen af færdigretter.
- Vi indledte for nogle år siden med at producere frosne færdigretter, men færdigmad på frost anses i Danmark ikke for at være mad af særlig høj kvalitet. Først da vi kom i gang med at lave mad til køl, kom der rigtigt gang i salget, siger Cees Kuypers.
Efterspørgslen efter færdigretterne udvikler sig til gengæld lige nu med rekordfart.
- Vores salg af færdigretter stiger med 50 pct. om året. Lige nu laver vi næsten 7000 portioner om dagen, og det betyder, at vi kører i halvandet holds skifte. Vi kan ikke køre fuldtid, for maskinerne skal også gøres rent, siger Cees Kuypers.
For 16 mio. kr. færdigmad
Tre kvinder er i gang med at lægge kødsovsen til lasagne sammen med pladerne. Det sker med håndkraft – i hvert fald lidt endnu.
- Vi har ryddet en fabrikshal, så der er plads til at stille endnu en produktionslinje op, så processen bliver delvist automatiseret. Helt automatisk bliver det aldrig. Det er jo hele tiden en balance, siger direktøren.
Mens Hanegal selv hakker kødet, kommer alle grøntsager frosne og klar til at putte i gryderne.
I regnskabsåret 2016-17 producerede Hanegal for 10 mio. kr. færdigretter, og det seneste regnskabsår endte med en omsætning på færdigretterne på 16 mio. kr. Den samlede omsætning i Hanegal vil Cees Kuypers gerne holde for sig selv.
Han forventer, at Hanegal Convenience næste år vil komme pænt over 20 mio. kr.
- Stort set alle de danske dagligvarekæder er kunder hos os og køber næsten svarende til deres markedsandel. Aarstiderne og Nemlig.com er også godt med.
Hanegal producerer både under eget brand og under kædernes private label-brands som ØGO, Änglamark og Irma.
- Vi har ikke noget i mod at producere private label-varer. Et af vores mål er, at vi ikke skal være elitære, men i stedet sikre, at økologien kommer ud til alle. Men det kan godt ærgre mig, at salget af en vare falder med en femtedel, når den skifter til kædens eget mærke. Vi har et stærkt brand. Det taler til forbrugere, der ikke kun vil økologien, men også vil se holdninger bag den – som eksempelvis miljø og dyrevelfærd. Men heldigvis er der lidt opbrud i kæderne i øjeblikket. De er ved at vende tilbage til brandet, siger Cees Kuypers.
Økologi og ingen tilsætningsstoffer
Selv om opskrifterne kan være forskellige afhængig af kunde, er der andre parametre, der ikke kan laves om på:
Alle produkter er 100 pct. økologiske, og der er ikke benyttet et eneste tilsætningsstof.
Det kan af og til gøre innovationsprocessen sværere, hvilket Hanegal lige nu oplever med udviklingen af en vegansk pølse.
- Vi vil meget gerne udvikle flere veganske produkter og arbejder bl.a. på en vegansk pølse, som skal kunne steges, grilles og smage godt. Det er en meget stor udfordring, når vi ikke vil anvende tilsætningsstoffer. Det vil være nemt med brug af nogle bindestoffer, men vi fraviger ikke de grundlæggende principper. Vi satser på, at det lykkes en god dag, lyder det fra Fie Graugaard.
En anden udfordring, når det gælder færdigretterne, er, at frugt og grønt varierer over årstiden, og det har indflydelse på smagen af den enkelte ret.
- Kvaliteten skal gerne være den samme hver gang, men der kan være variationer, uanset hvor megen umage vi gør os. Eksempelvis kan der være stor forskel på æblesorter og kartoffelsorter, og vi får ikke nødvendigvis besked, om hvilken sort der er i de poser æbler, vi modtager. De kan være søde eller meget syrlige. Forskellige typer linser kan også være meget forskellige at arbejde med, siger Fie Graugaard.
Veganske retter udgør i dag en fjerdedel af Hanegals produktion af færdigretter, mens resten fordeler sig ligeligt mellem traditionelle retter som boller i karry og lasagne og de mere eksperimenterende retter som den nye ”Chunky indisk curry”.
- Vi oplever et stigende ønske om at reducere indtaget af kød, noget Hanegal har stået for siden begyndelsen, siger Cees Kuypers.
Tænker også i miljø
Mange råvarer er danske, for CO2-aftrykket er også vigtigt for Hanegal.
- Men det er ikke alt, vi kan få i Danmark. Svinekød er der nok af nu, men kylling får vi bl.a. fra Italien. Vi benytter også kød fra æglæggende høns ud fra devisen om at udnytte alt. Kødet har rigtig god smag, de er danske, men skal udbenes i Tyskland. Oksekød får vi fra store økologiske naturarealer i Estland. At dyrene har det godt, har Fie tjekket, ellers køber vi det ikke, siger Cees Kuypers.
Virksomheden oplever efterhånden yderst sjældent, at der er økologiske råvarer, der slet ikke kan skaffes.
- Men der kan være sæsoner, der skal tages hensyn til. Hvad angår kød kan der være store udsving i priser og tilgængelige mængder, fordi øko-markedet fortsat er lille. Bare én stor europæisk detailkædes valg af økologisk produkt kan ændre udbud og pris i EU, siger Fie Graugaard.
Hanegals færdigretter er pakket i plastik, men det er ifølge Cees Kuypers ikke i modstrid med Hanegals idealer.
- Plastik er godt til fødevareemballage og ikke skidt i sig selv. Det vigtige er den cirkulære økonomi. 80 pct. af den plastik, som vores emballage er produceret af, er genbrug og en tæt og god emballage reducerer madspild, siger Cees Kuypers og tilføjer, at virksomheden løbende arbejder med at forbedre forhold vedr. både cirkulær økonomi og CO2.
- Eksempelvis er 85 pct. af den energi, vi anvender, fra en vindmølle, vi byggede sammen med SydEnergi i 2012, siger han.