Hanegal er snart klar med flere planteprodukter
Den økologiske fødevareproducent Hanegal fra Haderslev har altid haft bæredygtighed som en af sine varemærker.
Det stigende fokus på verdens klimaudfordringer har betydet, at selskabet arbejder henimod et langsigtet mål om, at 85 pct. af proteinerne i Hanegals produkter skal komme fra planter i 2030, mens den resterende del fortsat skal komme fra kød.
For at understøtte den forandring har den økologiske fødevareproducent også valgt at ændre på designet og har hentet inspiration i miljøbevægelsen i 60'erne og 70'erne.
Det nye design rulles ud i løbet af 2020, hvor der også præsenteres en lang række plantebaserede produktnyheder.
- Vi har fuld fart på produktudviklingen og glæder os til at præsenterer de mange spændende nyheder. Hanegal knækkede for længe siden koden til at lave økologiske fødevarer uden tilsætningsstoffer, og nu har vi knækket koden for at lave plantebaserede fødevarer uden tilsætningsstoffer. Der er store forventninger både til det nye design og de mange plantebaserede produktnyheder, fortæller Søren Hansen, adm. direktør, medejer og ansvarlig for produktudvikling, i en pressemeddelelse.
- Både ud fra et ideologisk og kommercielt synspunkt, var det vigtigt for os at ændre udtryk, hvor vi før har været synonym med klassiske pølser og postejer. Vi er mega stolte over, at det er lykkedes at finde et design, der både er tro mod Hanegals historie og som kan favne de unge forbrugere, som i højere grad vælger det plantebaserede til, udtaler Cees Kuypers, kommerciel direktør og medejer af Hanegal.
Generationsskifte
60 pct. af Hanegal blev sidste år overtaget af Future Food Invest med Michael Vadgaard Jørgensen og Søren Hansen i spidsen, mens stifterparret Ulrich Kern-Hansen og Fie Graugaard stadigvæk er en del af ejerkredsen og har ansvarsområder i virksomheden. Således ejer stifterne endnu 25 pct. af Hanegal gennem selskabet Organic Future, mens Cees Kuypers ejer de resterende 15 pct.
Ved overtagelsen tiltrådte Søren Hansen som ny adm. direktør i Hanegal i stedet for Cees Kuypers, der i stedet blev kommerciel direktør.
Michael Vadgaard Jørgensens rolle som formand for Hanegal blev kun ganske kortvarig, for allerede 10. marts i år kunne Hanegal meddele, at den tidligere Tulip-direktør Flemming Enevoldsen blev ny bestyrelsesformand i selskabet.
I det seneste offentliggjorte regnskab for 2018/19 havde Hanegal en bruttofortjeneste på 25 mio. kr. og et resultat før skat på knap 1,4 mio. kr.