Handelen kræver bedre produktdata

Leverandører 21. feb 2017 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Henrik Denman

Mange dagligvareleverandører har ikke styr på datakvaliteten, når de lægger produktstamdata i den store database GS1Trade Sync, som danner grundlaget for bl.a. logistikken i dagligvarebranchen og for de informationer om f.eks. allergener og næringsindhold i fødevarer, som forbrugerne har adgang til.

Derfor gennemfører GS1 en storstilet kampagne gennem 2017, hvor man kvalitetstjekker og fotograferer op mod 30.000 produkter, uden at det vil koste leverandørerne noget.

– Kampagnen er rettet mod leverandørerne for at få kvaliteten op i deres produktstamdata. I dag er der simpelthen for mange fejl. Det er en af de største investeringer i GS1 Denmarks historie, siger adm. direktør Lars Kyed.

Baggrunden for den målrettede indsats for bedre kvalitet i leverandørernes produktstamdata er et krav fra kædernes side.

– Oplysningerne om produkterne matcher ikke altid det, der står i systemet. Når vi gennemfører denne kampagne er det dels for at få en bedre kvalitet i produktdatabasen og dels at lære producenterne at lægge korrekte data i system, siger Lars Kyed.

Billeder er vigtige
Der ligger i dag data om mere end 200.000 produkter i GS1Trade Sync. I dag har GS1 omkring 700 medlemmer, som lægger produktdata i systemet, og det omfatter også foodservicebranchen. GS1 ønsker imidlertid at få langt fl ere leverandører som medlemmer. – Det bliver i stigende grad et krav fra handlen og foodservicebranchen, at man skal være medlem af GS1 og lægge produktstamdata i GS1Trade Sync, hvis man vil handle med dem, forklarer Lars Kyed.

Det er ikke kun data om produkterne, som skal have en bedre kvalitet. Det samme gælder produktbilleder. Derfor omfatter kampagnen også tilbud om at få fotograferet sine produkter gratis.

– Billeder af produkterne har stor betydning i dag, for billederne bruges på virksomhedernes hjemmeside og salg online, og her gavner det ikke salget af et produkt, hvis det fremstår med et dårligt billede, siger Lars Kyed.

Opdateret 10. nov 2020