Grossister får øget fokus på økologi
Der er i disse år et økologisk momentum i foodservicebranchen, og de store grossister har derfor fokus på at imødekomme den stigende efterspørgsel efter økologi på udespisningsmarkedet.
Ifølge Økologisk Landsforening er der et boom i økosalget til professionelle køkkener. Branchen mærker, at det økologiske kundesegment er blevet bredere. Tidligere var det få, idealistiske køkkener, der anvendte økologiske råvarer i retterne, men i dag er økologien blevet mere mainstream og efterspørges bredt.
Hos Hørkram FoodService siger produktchef for økologi, Vivi Kjersgaard, at leverandørerne i dag også har økologiske varianter med, når de præsenterer nye produkter for Hørkram. Vivi Kjersgaard siger ifølge markedsnotatet, at to ting skal i højsædet, hvis økologien fortsat skal vokse indenfor foodservice.
Det ene er, at danskernes kendskab til de økologiske spisemærker skal øges. Det andet er, at leverandørerne fortsat skal fokusere på produktudvikling.
Det gælder ikke mindst de mindre økologiske producenter, så der fortsat kommer nye, interessante økovarer til.
Hos Dansk Cater siger development manager Jan Kristensen, at der er behov for fl ere danske økoproducenter især indenfor økologisk frugt og grønt.
Økologisk opkøb
Hos FoodService Danmark, der er en del af Dagrofa-koncernen, har man i de seneste år også set en markant vækst i afsætningen af økologiske varer. Den vækst forventer grossisten vil fortsætte i de kommende år, og for at styrke sin position på økologimarkedet indenfor foodservice, har selskabet foretaget nogle opkøb i de senere år.
Man har således overtaget aktiemajoriteten i økologigrossisten Grøn Fokus, og desuden har FoodService Danmark opkøbt det fynske slagteri Grambogård.
Med Grambogård som økologisk specialproducent sigter FoodServiceDanmark mod at blive landets førende leverandør af velfærdskød.