Grønt, grønnere, grønttorvet
Udefra ser facaderne på de tre store haller med forskellige nuancer mellem hvidt og gråt og enkelte grønne plader ud til at kunne rumme hvad som helst, men i virkeligheden er det Nordens største køleskab.
[caption id="attachment_50013" align="aligncenter" width="2074"] Foto: John Ebrecht[/caption]
Vi står foran Copenhagen Markets, der netop er blevet indviet som afløser for Københavns Grønttorv i Valby. Torvet er nu rykket ind i tre store haller, der dækker 67.000 kvm., og hvor der siden den 4. april har hersket travlhed med de mange professionelle kunder, der spænder hele vejen fra de største distributører til andre grossister, over store supermarkeder, kantiner og restauranter til selvstændige blomsterhandlere og grøntbutikker.
Med den konstante strøm af varebiler i alle afskygninger og store lastbiler med trailere som lydtæppe fortæller adm. direktør for Copenhagen Markets, Jens Faarup, om fremtidens grønttorv, der er grønnere end de fleste tilsvarende markedspladser.
– Vi har som en integreret del af markedet sammen med Høje-Taastrup Fjernvarme udviklet Nordens største køleskab til frugt og grønt. Fjernkølesystemet, der deles af lejerne, bygger på helt nye og innovative ideer, og forventningen er, at grossisterne opnår en besparelse til nedkøling på 15-20 pct., fortæller han.
[caption id="attachment_50012" align="aligncenter" width="2074"] Foto: John Ebrecht[/caption]
Miljøet
I stedet for at etablere sit eget, lokale køleanlæg, kobler Copenhagen Markets sig på et centralt fjernkølingsanlæg, som sender koldt vand ud til deres kølerum. Når man producerer køling, produceres der også varme – som man kender det fra køleskabet derhjemme. Det er denne overskudsvarme, der ellers ville blive sendt op i den blå luft, som Høje-Taastrup Fjernvarme leder ind i fjernvarmesystemet.
Copenhagen Markets er også på andre måder fremtidssikret, så der bliver taget mest muligt miljøhensyn.
– Alle de store lejere har egen terminal, hvor de kan køre direkte ind med varerne, få dem på køl og så ud igen til videre distribution. Jo flere gange, man skal lade om, jo dyrere er det, og jo mindre spændende bliver varerne, siger Jens Faarup.
De forretningsdrivende kan desuden komme af med deres affald og kontanter:
– Vi har bl.a. etableret en døgnboks, hvor også kundernes kunder kan deponere kontanter, og vi har professionel affaldsbehandling, hvor både lejerne og deres kunder kan komme af med pap og brugte emballager. Her følges miljø og økonomi ad, siger han.
Central placering
Copenhagen Markets ligger på en næsten bar mark i Høje Taastrup vest for hovedstaden og strategisk velplaceret mellem motorveje og andre fragtcentraler. Hele området er ét stort transportcenter med lette tilkørselsveje.
Vi går med Jens Faarup ind i den ene hal, hvor handlen med blomster og tilbehør finder sted. Inde i hallen har lejerne boder i forskellige størrelser. Her er importører af blomster, og der er danske producenter, der sælger deres egne produkter. Nogle af lejerne har indrettet kølerum med glas. Mens nogle af lejerne har valgt at have deres standplads i en rå fremtoning, har andre valgt at dekorere skillevægge og betonstolper. Men hos alle byder de helt utroligt mange blomster på et farverigt skue.
I den ene ende af hallen ligger nyskabelsen Living Mart Cph, som er udviklet af købmand og entreprenør Brian Mollerup.
Det er et cash & carry-marked, der er spækket med design til interiør, gaveartikler, brugskunst og specialiteter som f.eks. eksklusiv chokolade.
Kapitalisering
I de to andre haller finder man handlende med frugt og grønt. En af dem er indehaveren af grossistfirmaet Europa Frugt, John Olsen, der er bestyrelsesformand for Copenhagen Markets.
Han forklarer, at der er to centrale årsager til, at grønttorvet er flyttet fra Valby til Høje-Taastrup.
– Den første årsag hedder kapitalisering. Det her drejer sig om at få frigivet den store kapital, der har været låst i at eje en dyr byggegrund inde midt i Valby. De penge ligger bedre i medlemmernes lommer.
– Den anden årsag er ønsket om at få et nyt og moderne anlæg. Havde vi ikke lavet udflytningen her til et helt nyt anlæg i Høje-Taastrup, så skulle vi nok have brugt 250-300 mio. kr. på at renovere anlægget i Valby, siger John Olsen.
Grunden med det gamle Københavns Grønttorv er solgt, og planen er, at det skal transformeres til en ny bydel for flere hundrede familier og studerende.
– Men vi ser allerede nu, at den gode grønttorvsånd – med vilje til at lykkes og til at samarbejde – er flyttet med til Copenhagen Markets i Høje-Taastrup, og så er vejen for alvor banet til fremtidens markedsplads, siger Jens Faarup.
John Olsen supplerer:
- Med tiden vil Copenhagen Markets forhåbentlig komme til at vokse yderligere og favne flere og flere fødevareklynger. Vi forudser fortsat vækst og tror på, at Copenhagen Markets kommer til at spille en større og større rolle for handlen med frugt, grønt og blomster, men også med andre fødevarer.
Copenhagen Markets
Copenhagen Markets åbnede den 4. april i Høje-Taastrup med officiel indvielse den 13. april 2016.
Det afløser Københavns Grønttorv i Valby, der blev indviet i 1958.
Ca. 220.000 kvm, svarende til 30 fodboldbaner, tæt ved motorvej.
Projektsum på 540 mio. kr. og ca. 90 pct. af arealet i de tre haller er udlejet.
Kan udvides med en etape på 30.000 kvm.
Ejes af en ejendomsfond administreret af Nordic Real Estate Partners.
Skønnet årlig omsætning på fire-fem mio. kr.
600.000 indkørsler om året af last- og varebiler.
Markedspotentiale
Retail Institute Scandinavia har gennemført en analyse af markedspotentialet for virksomhederne på Copenhagen Markets. De vurderer, at det samlede marked øst for Storebælt og i Øresundsregionen på de aktuelle produktområder når op i nærheden af 15 mia. kr. årligt. Beløbet dækker indkøbsbudgetterne i mindre butikker, restauranter, storkøkkener mv. inden for fødevarer, blomster, brugskunst - men ikke de større detail-kæder.
Fremtidens forbrugere lægger vægt på tilgængelighed og convenience. Det åbner op for et nyt markedsområde inden for e-handel med fødevarer – både råvarer og convinienceprodukter – samt blomster og tilbehør.
Hovedparten af kundepotentialet vil med fordel kunne handle på Copenhagen Markets, vurderer Retail Institute Scandinavia. Alene Grønttorvets nuværende kundegrupper har et årligt indkøbsbudget på 12 mia. kr. Hertil kommer det kundepotentiale, som Copenhagen Markets kan tiltrække inden for nye produktgrupper som f.eks. kød, fisk og specialiteter.