Frygten for fedt forsvinder

Leverandører 29. aug 2017 -
This describes the image

Mens mælk i mange år har været ensbetydende med mini- eller måske endda skummet-mælk, har sødmælken nu fået en renæssance.

Salget af sødmælk har været stigende de seneste år, mens salget af mælk generelt er faldende.

- Fedtforskrækkelsen er aftaget, hvilket blandt andet ses i det øgede indtag af sødmælk. Der er sket en stigning på 26 pct. i det gennemsnitlige indtag siden 2006, mens hele kategorien drikkemælk er faldet 3,5 pct. i samme periode, siger Katrine Langvad, der er konsulent i Landbrug& Fødevarers Afdeling for Handel, Marked & Ernæring.

De seneste tre år er der samtidig sket en samlet stigning i salget af fløde og creme fraiche på 5 pct. Katrine Langvad mener, at trenden med at spise på farten er en af de faktorer, der har præget salget af drikkemælk.

- Tidligere drak man et glas mælk ved morgenbordet, nu tager man i højere grad en yog-hurt eller en drikkeyoghurt med i tasken, siger hun.

Udvalget af yoghurt og andre syrnede produkter er udvidet i samme grad som drikke-mælken, og salget per indbygger er steget med 3 pct. siden 2006. Stigningen er dog nu vendt til en let faldende tendens.

- Stigningen i yoghurt kan måske forklares ved et tilsvarende fald i drikkemælken. De mange varianter indenfor yoghurt: sukkerfri, frugtyoghurt, de proteinholdige skyrprodukter kan for nogle være et godt alternativ til den traditionelle drikkemælk. Derudover er skyr, yoghurt og drikkeyoghurt i højere grad tilgængelige i nemme ”to-go-emballager”, siger Katrine Langvad.

Den aftagende skræk for fedt betyder også, at den mængde smør, den enkelte indtager, er steget med godt 20 pct. fra 2013 til 2016. I samme periode er indtaget af margarine faldet med 12 pct., og blandingsprodukter som Kjærgården er faldet med 2 pct. Forbruget af olie er steget med knap 3 pct. Det viser tal fra GfK Consumer Scan, refereret i Landbrug & Fødevarers rapport, Forbruger- og fødevaretrends 2017.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?