"Fri for"-trend vinder frem i Europa
Laktosefri mælk, glutenfri brød og pasta og kød uden antibiotika.
Der kommer flere og flere "fri for"-produkter ind på de europæiske supermarkedshylder, som for få år siden primært var rettet mod det smalle marked for allergikere.
Den trend mærker man blandt på den internationale fødevaremesse Free From Functional & Health Ingredients (FFF&HI), som i maj havde besøg af ca. 8.000 indkøbere og beslutningstager på messen i Barcalona. Det er næsten dobbelt så mange indkøbere, som der var på messen for to år siden.
På fødevarekonferencen blev de nyeste tal over udviklingen præsenteret, og ifølge det internationale bureau Statista er salget af fri for-produkter i Europa steget med 11,5 pct. det seneste år.
F.eks. er væksten inden for fri-produkter steget med hele 133 pct. i Storbritannien siden 2013, hvor den første fri for-fødevaremesse så dagens lys, viser rapporten Free From Food Market Report fra Mintel UK.
Sundhed og forvirring
På det nordiske marked har Orkla de senere år lanceret flere produkter uden kunstige tilsætningsstoffer, af økologiske råvarer og uden kød for at imødekomme forbrugernes stigende efterspørgsel efter "fri for" og vegetar-produkter. Og i sensommeren 2018 annoncerede slagterigiganten Danish Crown og Netto eksempelvis, at det konventionelle grisekød i Salling Groups discountkæde vil komme fra grise opdrættet helt uden brug af antibiotika. Tiltaget ville bidrage til danskernes folkesundhed, mener de to virksomheder bag initiativet.
Mange forbrugere køber økologisk frugt og grønt for at undgå sprøjterester, men væksten i "fri-for" produkter er også drevet af forbrugernes forvirring og skepsis om, hvad der er sundt og ikke sundt.
I Danmark er der f.eks. sket en kraftig vækst på mere end 18 pct. i salget af laktosefri mælk de senere år til trods for, at kun 3-4 pct. af de danske forbrugere rent faktisk er laktoseintolerante.