"Fri for" - produkter vækster markant

Leverandører 17. okt 2016 -
This describes the image
Foto: Arla
Skrevet af: Søren Tougaard

 

De danske forbrugere køber i langt højere grad produkter uden gluten og laktose.

I det seneste år er der således solgt 19 procent flere glutenfri produkter herhjemme.

Og zoomes der helt tæt på det laktosefri mælk, er salget, målt i volumen, steget med hele 29 procent, viser helt nye tal fra Nielsen Dagligvareindeks.

- Vi har længe set vækst inden for fairtrade og økologi. Over de seneste år har vi også set en trend hen imod produkter, som er fri for specifikke ingredienser, som f.eks. gluten og laktose, siger Rasmus Sarauw-Nielsen, Retail Analytic Leader hos Nielsen.

Han peger på, at fri-for tendensen er et udtryk for, at en betydelig del af danskerne tænker mere over, hvad de spiser, og at det rent faktisk bliver ændret i forbruget, hvilket væksten i laktosefri og glutenfri produkter er eksempler på.

Mad er mode

Nielsen fremhæver i en nylig forbrugerundersøgelse af danskernes holdning til en række ingredienser, at 11 procent forsøger at undgå produkter med gluten, mens ni procent prøver at undgå laktose.

Forskningschef Marianne Levinsen fra Fremforsk peger på, at ganske få procent af befolkningen er allergisk overfor laktose, mens det er promiller, som er intolerante overfor gluten.

Derfor skal man i høj grad se det stigende salg af fri-for produkter som en modetendens.

- Mad er mode. Vi har haft stenalderkost, veganisk kost og low carb for blot at nævne få. Nogle kure er nemmere at forholde sig til end andre, og det er i billede, at det stigende salg af gluten- og laktosefri produkter skal ses, selv om flere eksperter ligefrem advarer imod glutenfri produkter, hvis man ikke er allergiker, siger Marianne Levinsen.

Hun fortæller, at det især er de yngre og veluddannede i storbyerne, der dribler uden om gluten og laktose, og fremtidsforskeren peger på, at kost og motion er ting, vi selv kan kontrollere i en verden under konstant forandring.

- Forbruget af gluten- og laktosefri produkter vil sikkert stige på kort sigt, men det vil også aftage om et stykke tid, fordi der kommer en modbølge. Lige nu ser vi f.eks. en stigende interesse for proteinprodukter og veganiske fødevarer, siger Marianne Levinsen.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?