Forbruget af kødpålæg falder
Danskernes hang til kødpålæg på rugbrødet er dalende omkring frokostbordet. Mens alle danske husstande i snit brugte 1.789 kr. på kategorien "andet kødpålæg" i 2015, faldt det beløb sidste år til 1.620 kr. per husstand, et fald på ca.10 pct. Det viser Danmarks Statistiks Forbrugerundersøgelsen 2016, der er baseret på data fra 2.194 husstande.
Forbrugerundersøgelsen giver et overblik over husstandenes samlede forbrug, men dykker også ned i de en enkelte fødevarekategorier. Og her er kategorien den af de store kategorier, der går allermest tilbage.
Hvor "andet kødpålæg" i 2015 tegnede sig for 4,9 pct. af husstandenes gennemsnitlige årlige forbrug på 36.607 kr. til fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer, er den andel faldet til 4,5 pct.
Målt i årets priser er der tale om et dyk på 169 kr. per husstand, hvilket for hele landet svarer til et fald i kategorien på 453 mio. kr.
Rugbrødssalg falder i Coop
Samlet set dækker kategorien "andet kødpålæg" over en meget lang række pålægsklassikere som blandt andet kødpølse, leverpostej, skinkepålæg, rullepølse, roastbeef mv., men kategorien dækker i Danmarks Statistiks definition også hakket kalv/fl æsk og færdige kød- og fjerkræretter.
- Vi kan se et fald i salget af rugbrød. Det skyldes blandt andet, at flere og flere danskere spiser frokost på arbejdspladsen, men det skyldes også en lang større tilgængelighed af convenience. Vi kan se en voldsom vækst indenfor convenience, og den kategori er langt fra færdig med at vokse, siger Lars Aarup, analysechef i Coop Analyse.
Samlet set brugte en dansk husstand knap 50 kr. mindre i brødkategorien i 2016 i forhold til 2015, viser forbrugerundersøgelsen fra Danmarks Statistik.
Endnu forelægger forbrugerstatikken ikke målt i faste priser, der renser forbruget i hver kategori for inflation, prisfald og specielle markedsforhold.