Forbrugerne vil have økologiske drikkevarer

Leverandører 25. feb 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Mælk, æg og gulerødder har i flere år været de varer, der trak det økologiske læs, og intet tyder på, det var anderledes i 2018.

Omkring en tredjedel af foodservicesektorens samlede økosalg i 2017 kom fra mejeriprodukter, mens økologiske kolonialvarer samt frugt og grønt udgjorde henholdsvis 35 pct. og 19 pct. Men i takt med, at forbrugerne har fået økologi helt frem i bevidstheden, og er villige til at betale for den, bliver nye produktkategorier mere og mere udbredte i økologiske varianter.

En tendens, der i løbet af få år har fået tag i danskerne, er økologiske drikkevarer, som spås endnu mere plads i 2019.

- Luksusvarer som øl og vin vinder frem både i udespisningssegmentet og detailhandlen. Udvalget af økologisk øl er enormt i dag i forhold til, hvad det var for et par år siden. Det er især mikrobryggerierne der driver det; men også store bryggerier som Carlsberg producerer økologisk øl, fordi der er salg i det, siger Ejvind Pedersen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarers afdeling for erhvervspolitik.

Tal fra Bryggeriforeningen viser, at antallet af danske øko-øl er fordoblet på fem år fra 2012- 2017, så flere end hver tiende øl er økologisk.

Ingen tigerspring for økokød

Også Økologisk Landsforening ser potentiale for endnu mere vækst i økologiske drikkevarer – både med og uden alkohol.

- Drikkevarer er et af de områder, hvor vi ser, der virkelig sker noget. Der bliver lanceret så mange nye produkter, så der forventer vi meget stor vækst. Det er saft, vin, spiritus – hele drikkevareområdet. Saft er meget tit økologisk nu, og det ser vi over hele landet, siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.

Han tilføjer, at sådan noget som økologiske og biodynamiske vine også oftere er at finde på restauranternes menukort i dag end for blot et par år siden.

Til gengæld skal man ikke holde vejret i spænding for en pludselig eksplosion i salget af økologisk kød og pålæg. Selv om Landbrug & Fødevarer forventer en ”markant stigning” i salget af økologisk kød takket være en øget interesse fra udespisningsbranchen, vil kødets markedsandel i både catering og detail blive på et lavt niveau de kommende år.

- Vi kommer ikke til at se det økologiske kød boome. Der kommer til at gå flere år, før kødet kommer til at indgå på lige fod med kolonial og grønt, siger Torben Blok og begrunder det blandt andet med de forholdsmæssigt høje priser på økologisk kød relativt til konventionelt.

Det hænger desuden sammen med et overlap af tendenser. Mange forbrugere vælger økologi af hensyn til klimaet og jordens bæredygtighed – og det er ensbetydende med mindre kød, fordi den produktion står for en anselig del af vores CO2-udledning.

 

Opdateret 10. nov 2020