Forbrugerne foretrækker bæredygtige brands
Faktorer som bæredygtighed, transparens og tillid kan afgøre, hvilke varer kunderne vælger at købe, men også hvilke virksomheder de vælger at handle med.
Det viser en ny undersøgelse fra it-virksomheden IBM, som har spurgt næsten 19.000 forbrugere i 28 lande, herunder Danmark, hvilke værdier de vægter højest.
I undersøgelsen svarer 57 procent af de adspurgte, at de er villige til at ændre deres købsadfærd for at modvirke en eventuel negativ effekt på miljøet. En tredjedel svarede, at de i 2019 helt er stoppet med at købe et ellers afholdt brand, fordi de har mistet tilliden til virksomheden bag produktet.
- Vi ser i øjeblikket en udvikling, hvor forbrugernes fokuserer mindre på pris og mere på bæredygtighed hos de brands, som de vælger at købe fra. Det gælder både selve produktet og virksomheden bag. Det smitter også af på deres købsadfærd, der ændrer sig markant i disse år, hvilket virksomhederne også begynder at kunne mærke på bundlinjen”, siger Anders Quitzau, Innovationschef i IBM Danmark.
Sporbarhed storhitter
Af de adspurgte forburgere svarer over 70 procent, at de er villige til at betale en merpris for produkter fra miljøvenlige brands - faktisk svarer gruppen, at de er villige til at betale helt op til 35 procent mere. I samme ombæring svarer 73 procent, at det er vigtigt, at forbrugerne har mulighed for at følge produktets vej fra oprindelsesland til indkøbskurv, herunder hvordan produktionsforholdene har været.